Devět způsobů, jak změnit lidi, aniž se jich dotknete

  1. Musí-li se kritizovat, je nejlepší začít takto...
    "Začněte chválou a s upřímným uznáním."

  2. Jak kritizovat a nebýt tím špatným...
    "Na chyby upozorňujte nepřímo."

  3. Mluvte nejprve o vlastních chybách
    "Než začnete kritizovat, promluvte o svých chybách."

  4. Nikdo nemá rád rozkazování...
    "Přikazujte otázkou, nikdy přímo."

  5. Šetřte důstojnost druhého...

  6. Jak podněcovat k úspěchu
    "Pochvalte sebemenší zlepšení. Buďte uznalí a nešetřete chválou."

  7. Vlídné slovo dělá divy
    "Idealizujte lidi."

  8. Nechť se náprava zdá snadná
    "Povzbuzujte! Přesvědčte, že napravit chybu je snadné, že to, co od druhého vyžadujete, může snadno vykonat."

  9. Jak přimět lidi, aby rádi vyhověli...
    "Hleďte, aby druhý byl šťasten, může-li to učinit, co si přejete."

A malý příklad nakonec...

Můžeme vydat strohý pokyn tohoto typu: „Jendo, zítra přijdou zákazníci. Potřebuji mít prodejnu čistou. Tak ji vytři, urovnej zboží do úhledných hromádek na poličkách a vylešti pult."

Nebo můžeme vyjádřit tutéž myšlenku tak, že ukážeme Jendovi výhody, které mu splnění úkolu přinese: „Jendo, máme práci, která musí být udělána hned. Když ji uděláme hned, nebude nás to později zatěžovat. Zítra přivedu nějaké zákazníky, abych jim ukázal naše možnosti. Rád bych jim ukázal prodejnu - ale ona nevypadá vábně. Když ji vytřeš, dáš zboží do úhledných hromádek na poličkách a vyleštíš pult, budeme vypadat jako úspěšná firma a ty na naši[reputaci budeš mít svůj podíl."

Bude Jenda štěstím bez sebe nad tím, co mu navrhujete? Pravděpodobně ne. Ale šťastnější, než kdybyste se nezmínili o jeho výhodách.

Shrnuto - víte-li, že Jenda je pyšný na to, jak prodejna vypadá a je zainteresován na přispívání k dobré reputaci firmy, bude spolupracovat ochotněji. Také je dobré zmínit se Jendovi, že práci může udělat příležitostně; ovšem když ji udělá hned, bude ji mít už z krku.

 

A jak se zachováte při další příležitosti vy?

 

Zdroj: Dale Carnegie: Jak získávat přátele a působit na lidi, nakl. BRADLO Bratislava 1991, ISBN 80-7127-026-1

(c) inforama-thorium