Nový manažerský slovník

Jedná se o lidový výkladový slovník nových manažerských činností, jak se na ně dívají obyčejní lidé. Na první  mne zaujal "český" přepis anglických slov, ale hlavně velmi trefný lidový popis nezřídka takto vypadající činnost "rádobymanažerů". Samozřejmě nelze všechny házet do jednoho pytle, ale se vznikem (a hlavně zánikem) spousty společností a firem nelze než souhlasit.

ATRAKTIVNÍ PEKYČ  

Balíček výhod k platu. Zamilovaný výraz lidí z HR, kteří se jeho nadužíváním v náborových inzerátech snaží zastřít skutečnost, že nedostanete zrovna moc keš. V praxi má pekyč nejčastěji podobu stravenek Gastrotur.

BADŽET

Rozpočet. Musí to být ta nejmenší věc na světě, protože ať už přijdete s jakýmkoli nápadem, do badžetu se nikdy nic nevejde.

BEKTUSKÚL

Zpět do školy. Velký marketingový svátek, skoro tak milovaný jako krismes. Během bektuskúlu se dá prodat i ten nejhorší džank. Stačí jen pokreslit příšerami z Pokémonu.

BENEFIT

Výhoda. Prakticky všechno, co si firma na zákazníky vymyslí, dovede marketing podat jako benefit. Setkal jsem se např. s „benefitem zasílání čtvrtletních výpisů za pouhých 30 Kč" (dřív byly zdarma).

BYZY

Vytížený. Člověk v ofisu si neustále stěžuje, že je totálně byzy. Na druhou stranu kdyby nebyl byzy, tak by z něj byl lúzr, což je ještě horší. Vzniká tak začarovaný kruh, který ukončí až milosrdný infarkt kolem roku 2050.

ČENL

Prodejní kanál. Název vznikl z toho, že v čenlu se vždycky utopí spousta peněz na konference a další zbytečnosti, ale výsledky nějak nikdy nejsou vidět.

DAJREKTMEJL

Potištěný papír, který se vkládá do obálky s komerční nabídkou, aby byla těžší a lépe letěla do koše.

DEDLAJN  

Okamžik, kdy začínáme na projektu OPRAVDU pracovat.

DŽANK

Produkt příšerné kvality, který dovážíme z jihovýchodní Asie a jenž ani při nejlepší vůli nemůžeme označit za prémiový.

EGZEKUTIV ASISTENT  

Sekretářka, holka pro jednoho

EJČ AR (HR) LIDSKÉ ZDROJE  

jediné oddělení, které bere práci snad ještě ležérněji než marketing. Přesto vám v ejčár nikdy nezvednou telefon ani neodpovědí hned na e-mail - oblítat všechny kadeřnice a solárka totiž stojí hodně času.

EM BÍ EJ (MBA)  

Ceněná listina s razítkem prestižní americké univerzity, kterou získáme např. víkendovým dojížděním do Čelákovic nebo do Legerovy ulice v Praze. Listina propůjčuje svému nositeli nadpřirozené schopnosti, zejména bezprecedentní kluzkost a umění pronikat zezadu do trávicích traktů nejvyššího managementu.

HEDHANTR

Lovec lebek; člověk, který žije z úspěchu jiných. Záludnější a lépe placená obdoba kanibalů z tichomořských ostrovů, kam ostatně úspěšní hedhantři často létají na dovolenou.

IMIČ

Nejdůležitější majetek každého člověka v ofisu. Imič je třeba pěstovat tím, že chodíme v cool botách, mluvíme o sobotním golfu v Mariánkách, a když voláme mamince, jestli nám vyprala prádlo, jdeme raději na chodbu.

KERÍRMENEŽMENT

Jistota, že pokud z firmy neodejdete, budete až do šedesáti dřepět na stejné židli a plat se vám bude zvyšovat o 0,25 procenta ročně..

KEŠ

Prachy, jediná, a tedy i nejušlechtilejší pohnutka k práci. Keš se o víkendech směňuje ve vybraných podnicích za elegantní svetříky a elektronické hračky, čímž vzniká už kolem 25. dne v měsíci silná motivace zůstat u firmy a pracovat dál.

KONZJÚMŘI

Banda lúzrů, kterým chceme vnutit naše ofry.

KONZULTANT

Člověk, který v kariéře dospěl do bodu, kdy už má tolik známých, že nemusí pracovat a stačí mu jen plkat v podnicích svých přátel. Největší přínos konzultantů spočívá v tom, že lidé ve firmě se proti společnému nepříteli spojí, a v podniku tak opět zavládne lepší atmosféra.

KOSTY

Náklady. Katování kostů je první rozhodnutí, ke kterému ve své genialitě dospěje každý nový sííou. V dalších letech se kosty zase nenápadně šplhají nahoru, ale o tom se nemluví, dokud nepřijde jiný sííou, který je bude katovat.

KRISMES

Hlavní roční období v marketingu. Začíná v září, ideálně hned po velkém svátku bektuskúl. Během krismesu se lončuje spousta ofrů a promo stíhá promo. Jsme tak byzy, že kolikrát nestíháme ani pořádný lanč.

KŮL

Univerzální pozitivní výraz. Kůl člověk se pozná podle toho, že má kůl džíny, pořádá kůl akce a vůbec vede kůl život. Nad 30 let je nemožné být kůl.

LANČ

Cool oběd na nějakém in místě. Když není čas na lanč, objedná se něco z picošky, nebo aspoň čískejk.

LONČOVAT

Spustit nějaký proudžekt, promo nebo produkt. Třeba když starou známou sušenku napatláme z jedné strany marmoškou, můžeme říct, že jsme právě lončli nový produkt Happy Active Kid With Fruits. Měsíc po lonči se napíše prezoška, která dokáže, že lonč byl úspěch.

LÚZR

Člověk, který není jako my a naši kamarádi. Častým znakem je, že ještě nejedl v Hergetově cihelně, byl málo v Thajsku a vůbec tak nějak zaostává.

MARKETING

Skupina halasících lidiček, kteří jsou ambiciózní, ale nechtělo se jim studovat obtížnou školu.

MIDLMENEŽMENT

Střední menažerie. Lidé, kteří mají tak vysoké splátky na hypotéku, že pro svou kariéru musí udělat cokoli - bez ohledu na páteř a centrální nervovou soustavu.

MÍTINK

Porada. Kus vorku bez surfování, často spojený s posloucháním cizích prezošek, a především kreslením kytiček, autíček a obličejíků do poznámkového bloku.

ODKOMUNIKOVAT

Říct

OFIS

Opak houmu. Klimatizované místo, kde se uskutečňuje vork.

OFISMENEŽR

Sekretářka, holka pro všechno

OFR

Cokoli, na co se dá narazit cenovka.

OFSAJT

Výjezdní zasedání. Pro nás mladé a úspěšné je ofsajt tím, čím byl pro pionýry Artěk. Přes den se ručkuje přes potok (neboj, tým tě podrží!). Večer je ideologie a družba s tou kočkou z reklamního.

PABLIKRÍLEJŠNS (PR)

Parta usměvavých lhářů, kteří tráví dopoledne čtením novin a odpoledne proplácením paragonů za včerejší mecheche s novináři.

PÍEJ (PA)

Sekretářka, holka pro jednoho

PRÉMIOVÝ PRODUKT

Výrobek, který je tak nesmyslně předražený, že si to uvědomuje i sama naše firma.

PREZOŠKA

Budovatelské nadšení a smělá sci-fi převedená do podoby slajdů. V mnoha firmách jediný způsob, jak něco odkomunikovat šéfům.

PROMO, PROMOUŠN

Připevnění nápisu „Sleva" na náš ofr. Dříve se často jednalo o skutečné akční nabídky, časem se však ukázalo, že to není potřeba. Letní promo může plynule přejít do krismesového proma, aniž by se třeba jen změnila cenovka.

PROUDŽEKT

Chaotický sled prezošek a mítinků, který může skončit lončem nějakého proma.

RELEVANTNÍ

Dobrý. Nabídka naší firmy je vždy relevantní. Kůl slovo do prezošek.

REP

Pěšák marketingu, ve staročeštině prodavač. Zatímco rep by skoro vždycky zvládl práci svých šéfů, jeho šéfové by nasazení v terénu nepřežili.

SAP

Ultimativní test kvality vaší firmy. Podnik, který přežil zavádění SAP, přežije už naprosto všechno.

SEJLS

Prodejní oddělení. Někdy nazývané marketing bez diplomu. Sejls je útočištěm lidí, kteří o produktu nevědí lautr nic, ale spoléhají na to, že to nějak okecají.

SÍÁREM, CRM

Sofistikovaný systém boje se zákazníky, aby neměli sílu volat na drahé infolinky.

SÍÍOU (CIO)

Generální ředitel. Člověk, který je buď naprosto geniální, nebo měl v životě pekelnou kliku. Vzhledem k neschopnosti většiny sííou pochopit ovládání faxu, neřkuli komplexnějších systémů, bývá druhá možnost pravděpodobnější.

SOLJÚŠN

Řešení. Cool slovo pro ofr, zejména v IT průmyslu. Prodávat zboží nebo nabízet služby už není in, teď je třeba poskytnout komplexní soljúšn. Třeba minerálka je komplexní soljúšn žízně a tak podobně.

SPAM

Nevyžádaná pošta, nejčastěji od lidí, kteří si myslí, že na velikosti záleží. Nejvýznamnější položka firemní korespondence vůbec. Pokud naše společnost sama rozesílá spam, neříká se mu spam, ale e-mailový ňůslejtr.

STRETÝDŽI

Několik vznosných slajdů s mohutnou vizí na léta dopředu. Stretýdži obvykle vydrží šest měsíců, pak velký vizionář nenápadně změní názor, ale na to se nevyplácí upozorňovat. Stretýdži má pro firmu ten přínos, že její vytváření zabaví šéfy, kteří by jinak mohli natropit větší škody.

TECHNOLODŽI/AJTÝ

Oddělení IS/IT. Spolu s financemi jediné oddělení, jehož členové opravdu studovali. Odhaduje se, že až čtyři pětiny seznamovacích inzerátů a dvě třetiny diskusí na # netu tvoří členové IS/ /IT, což vysvětluje i chronicky nízkou produktivitu tohoto oddělení.

TÝM

Sada dynamických floutků, kteří neustále přemýšlejí, jak svou práci dynamicky přesunout na jiné týmmembry.

VEB

idnes.cz, lidovky.cz a biesk. cz, místa, kam si chodíme na dvě až tři hodinky denně odpočinout od vorku. Veb bystří naše smysly tím, že nás nutí bleskově překlikávat okna, jakmile se objeví šéf.

VORK

Celodenní surfování po vebu, nárazově přerušované mítinky, vytvářením prezošek a postáváním v kuchyňce. Kdo má dobrý vork, není lúzr.

Reflex 35 - 08: Listy Cyrila Höschla - článek neznámého autora