Jak chutná moc

Publikováno : 25.1.2010 v Respektu č. 4 (2010)
Autor: THE ECONOMIST
zdroj: http://www.economist.com  

Moc korumpuje, ale jen ty, kdo si myslí, že si ji zaslouží

V posledních letech jsme tolikrát četli o politicích, kteří si stěžují na zánik rodinných hodnot, a přitom zahý­bají své manželce, nebo využívají veřejné fondy k vlastnímu obohacení, ačkoli sami odsuzují státní plýtvání, že nás to skoro ani nepřekvapí. Spojitost mezi mocí a pokry­tectvím se přinejmenším na základě anekdotických příběhů zdá zjevná.
Jenže to není žádná věda. A pak je tu ještě jemnější rozlišení: i kdyby byly tyto dílčí zku­šenosti pravdivé, neodpovídají nám na otázku, zdali moc sama obvykle korumpuje, jak praví okřídlené rčení lorda Actona, anebo zda jen přitahuje lidi, kteří se zkorumpovat nechají. Joris Lammers z Tilburské univerzity v Nizozemsku a Adam Galinsky z Northwestern University v Illinois se rozhodli tuto otázku prozkoumat a uspořádali sérii experimentů, v nichž se u dobrovolníků snažili navodit stavy moci a bezmoci. Jak píší ve studii uveřejněné v časopise Psychological Science, následně pak tes­tovali morální ohebnost těchto dobrovolníků. Zjistili, že lord Acton měl pravdu.
V první studii doktor Lammers a doktor Ga­linsky požádali 61 vysokoškolských studentů, aby popsali ve svém životě nějakou chvíli, kdy si připadali buď mocní, nebo naopak bezmocní. Z předchozího výzkumu vyplývá, že jde o efektivní způsob, jak lidi naladit, navodit jim dojem, že právě takový stav zažívají (v odborném psychologickém diskurzu se tato předchozí stimulace označuje jako priming). Každá skupina (mocných a bezmocných) byla poté rozdělena do dalších dvou skupin. Polovina byla požá­dána, aby na devítibodové stupnici morálnosti (jednička označovala chování velmi nemorální, devítka vysoce morální) označila, nakolik je nepřijatelné, když lidé v práci nahlásí vyšší cestovní výdaje, než by odpovídalo skutečnosti. Druhá polovina byla požádána, aby se zúčastnila hry v kostky.
Tito účastníci si měli hodit dvěma deseti-stěnnými kostkami (jedna měla určit desítky, druhá jednotky) v soukromí oddělené kabinky a výsledky nahlásit asistentovi v laboratoři. Podle toho, co jim padlo (hodnota mezi jedničkou a stovkou, přičemž stovka byla dvě nuly), měli dostat odpovídající počet lístků do malé loterie, která proběhla na konci studie.
V případě cestovních výdajů - zde se hodnotilo chování jiných - účastníci ve skupině mocných v průměru mínili, že podvod s cestovními výdaji si na devítibodové stupnici zaslouží hodnocení 5,8 bodu. Účastníci ze skupiny bezmocných takovému chování přisoudili 7,2 bodu. Jinými slovy, mocní údajně upřednostňovali morální postoj. Ovšem při hře v kostky mocní účastníci v průměru udávali, že jim padlo 70 bodů, zatímco bezmocní vykázali v průměru 59 bodů. Ačkoli bezmocní nejspíš trochu podváděli (očekávali bychom, že průměrné skóre se bude pohybovat kolem 50), mocní dobrovolníci švindlovali zcela bezpochyby.
V souhrnu z těchto výsledků zřejmě sku­tečně vyplývá, že moc má tendenci korumpo­vat a podporovat licoměrný sklon uplatňovat na ostatní lidi přísnější kritéria než na sebe. Doktor Lammers a doktor Galinsky se rozhodli tento závěr podrobit ještě další zkoušce a otevřeně srovnali postoje k vlastní osobě a jiným lidem, jedná-li se v obou případech o týž morálně pochybný čin. Znovu účastníky naladili a rozdělili do dvou skupin na mocné a bezmocné, načež se některých členů z obou skupin zeptali, nakolik je přípustné, aby někdo porušil nejvyšší povolenou rychlost, když spěchá na jednání, a nakolik by to bylo přípustné pro samotného účastníka. Jiným kladli výzkumníci podobné otázky ohledně daňového přiznání.

Daně platí jen obyčejní lidé...

V obou případech hodnotili účastníci na téže devítibodové stupnici, kterou používali v prv­ním experimentu. Z výsledků vyplynulo, že mocní se skutečně chovají pokrytecky. Po­kud spěchal na schůzku někdo jiný a překročil při tom nejvyšší povolenou rychlost, zasloužil si podle nich na stupnici hodnocení 6,3, zatímco když překračovali rychlost oni, patřila jim známka 7,6. Bezmocní naopak pokládali všechny za rovné. Sami se ohodnotili na 7,2 bodu a ostatní na 7,3 - což je ze statistického hlediska bezvýznamná odchylka. U daňových úniků byly výsledky ještě nápadnější. Mocným připadalo, že daňovým podvodům u druhých náleží na stupnici morálky hodnocení 6,6 bodu, ale pokud totéž udělali oni, udělili si hodnocení 7,6. V tomto případě byli bezmocní na ostatní méně přísní než na sebe, hodnoty tentokrát činily 7,7 a 6,8 bodu.
Z těchto výsledků tedy vyplývá, že mocní se skutečně chovají pokrytecky a odsuzují prohřešky druhých více než své vlastní. Což není žádné velké překvapení, i když je vždycky příjemné nechat si každodenní zkušenost potvrdit systematickou analýzou. Dalším běžně pozorovatelným úkazem je, že mocní přistižení při nekalostech se často skoro vůbec nekají. Nejenže tedy zneužívají systém, ale dokonce se domnívají, že na to mají právo. K prozkoumání tohoto jevu vymysleli doktoři Lammers a Galinsky třetí sadu pokusů, které měly od sebe jasně odlišit dva koncepty - pocit moci a pocit oprávněného nároku na něco. Za tímto účelem pozměnili výzkumníci priming, tedy způsob, jakým účastníky před prováděním morálního hodnocení naladili na určitou sociální roli.

Na co máme nárok

Od poloviny ze 105 účastníků bylo požadováno, aby popsali nějaký svůj zážitek, během nějž se legitimním způsobem ocitli v mocensky silném nebo naopak slabém postavení. Zbytek účastníků pak měl popsat zážitek stejného typu, ovšem takový, při němž měli pocit, že jsou v mocensky silné nebo slabé pozici neoprávněně. Všichni dobrovolníci pak měli na číselné škále označit, za jak nemorální by považovali, kdyby si někdo přivlastnil kolo zanechané na ulici, namísto aby nález nahlásil na policii. Zároveň byli také dotazováni, s jakou pravděpodobností by si kolo přivlastnili sami, kdyby ho skutečně potřebovali.

Ti „mocní", kteří měli vzhledem k bezpro­středně předcházející stimulaci sklon si myslet, že požívají své moci oprávněně, se ochotně dopouštěli morálního pokrytectví. Ty, kdo by se rozhodli kolo ukrást, oznámkovali hodnotou 5,1, zatímco u sebe dali známku 6,9. U všech účastníků, kteří v první fázi popisovali situaci podřízenosti či bezmoci, se morálně pokrytecké chování obrátilo stejně jako v případě daňového podvodu. Ti, kdo popisovali „legitimní" stav podřízenosti či bezmoci, dali při krádeži kola druhým známku 5,1 a sobě samým hodnocení 4,3. Podobně se chovali i ti, kdo byli předchozí stimulací naladěni na pocit, že se nacházejí v mocensky slabé pozici neoprávněně; tito účastníci známkovali ciframi 4,7 a 4,4.

Zajímavý jev ovšem nastal u účastníků, kteří popisovali zážitek vysokého mocen­ského postavení vnímaného jako nezaslou­žené. U těchto lidí se projevila podobná tendence jako u jedinců se zážitkem mocen­ského deficitu - totiž posuzovat sebe přísně a druhé benevolentněji. Rozdíl v posuzování byl tady nicméně podstatně dramatičtější. Tato skupina se v průměru domnívala, že druzí si při krádeži kola zaslouží na morální stupnici shovívavé hodnocení 6,0, zatímco u sebe by tentýž čin považovali za vysoce nemorální a hodnotili ho známkou 3,9. Lammers a Galinsky nazvali tento posun ve vnímání „hypercrisy", tedy jakýsi opak an­glického výrazu „hypocrisy" používaného pro pokrytectví a nekritičnost vůči sobě samému.

Výzkumníci tedy tvrdí, že lidé nadaní mocí, kterou považují za legitimní, porušují pravidla nejen proto, že jim to snáze projde, ale i proto, že se k tomu na jakési intuitivní úrovni cítí oprávněni, pokud jedině tak mohou dosáhnout toho, co chtějí. Tento pocit, že na určité věci „mám prostě právo", je klíčový pro pochopení toho, proč se lidé ve vysokých funkcích chovají nepatřičně. Tam, kde tento pocit chybí, je zneužití moci méně pravděpodobné.

„Mít privilegia" znamená pro takové lidi totéž co „řídit se vlastními zákony". Pokud mají dr. Lammers a dr. Galinsky pravdu, pak dojem, který kolem sebe svým chováním šíří někteří mocní jedinci, totiž že na ně se přece vztahují jiná pravidla než na ostatní, není jen pohodlná kouřová clona. Tihle lidé tomu opravdu věří.

Už méně jasné je, proč jsou lidé v mocensky silné pozici v určitých situacích vůči sobě hyperkritičtí. Z pokusů na jiných živočišných druzích ale víme, že pokud se jedinci na spodních příčkách žebříčku dominance začnou projevovat příliš sebevědomě, ti, kdo stojí ve společenské hierarchii na vrcholu, na to hbitě a agresivně reagují. Ono sebemrskačství může být tedy projevem submisivity, vystupňované do krajnosti právě u tvorů, kteří mají pocit, že se v hierarchii octli na nesprávném místě. Tím, že se v privilegovaném postavení chovají tím poníženěji, doufají uniknout trestu ze strany skutečně dominantních jedinců. Z toho, co zde bylo řečeno, tedy snad lze vyvodit, že korupce a pokrytectví jsou jakousi cenou, kterou společnosti platí za to, že mají v čele alfa samce (a v některých případech alfa samice). Alternativou, byť čistší, je jedině nechat se vést chudinkami.