Difúze technologií ve škole 21. století

Publikováno: 2. 11. 2009 na webu Učitelský Spomocník
Autor: Ing. Bořivoj Brdička


Pro toho, kdo má snadný a okamžitý přístup k informacím je stále hůře akceptovatelný tradiční model paměťového učení, nemá-li k němu nějaký důvod (např. trénink paměti). Místo encyklopedických znalostí se naším hlavním výukovým cílem stávají schopnosti potřebné pro život v novém všudypřítomnými technologiemi naplněném prostředí. Tou nejdůležitější je schopnost učit se, tj. dokázat se v exponenciálně narůstajícím množství informací orientovat a zpracovávat je. Technologie se tak stávají jedním ze základních pilířů potřebných kompetencí každého učitele.

Difúzní model integrace ICT do běžných činností učitele či žáka popisuje komplexní přístup, který probíhá v několika úrovních:

V každé úrovni se lze na integraci ICT dívat z několika oblastí současně, např. ve škole:

  1. řízení a plánování
  2. ICT ve školním vzdělávacím programu
  3. profesní rozvoj
  4. integrace ICT do života školy
  5. infrastruktura

Každá oblast je rozdělena do dílčích podoblastí a v nich jsou popsány tyto úrovně výstupními charakteristikami ve 4 stupních:

Každá škola si tak může vyhodnotit, na jakém stupni rozvoje se nachází a kam by měla (mohla) směřovat, v čem se vylepšit apod. 

Celý článek je uveden na adrese http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2404