Nastupování a vystupování za jízdy

V Číně byla v roce 2009 zahájila provoz na vysokorychlostní trati mezi provinčními metropolemi Wu-chan a Kanton, na které jezdí vlaky průměrnou rychlostí 350 kilometrů v hodině. Dráhu 1069 kilometrů rychlovlaky urazí za tři hodiny!

Technici však kromě toho přemýšleli, jak zrychlit dopravu rychlovlaků. Ne všechny úseky dovolují takovou rychlost. Největší "ztráty" času vznikají při zastávkách ve stanicích, současně také dochází k největším energetickým ztrátám. Vlak musí zpomalovat, ztrácí energii a při rozjíždění ji zase musí nabrat zpět.

Proto vymysleli technici systém, který umožňuje nastupovat a vystupovat rychlovlaků za jízdy. Klepněte na tento odkaz s videem [mpeg formát, 1 624 kB] a můžete si prohlédnout simulaci technického řešení.

Kdo nechcete sledovat video, můžete si popis přečíst zde.

Žádný promrhaný čas, vlak se ve velké rychlosti přesouvá celý čas. Když je mezi Beijing a Guangzhou 30 stanic, zastavit a znova rozjet vlak na každé stanici znamená ztrátu jak energie, tak i času.Zastavení jen na 5 min ve stanici (není přece možné starší lidi vyhazovat ven) znamená navýšení trvání cesty vlaku o 2,5 hodiny (5min x 30 stanic).Jak to funguje? Pro ty, kteří nastupují do vlaku: cestující na stanici před příchodem vlaku do stanice nastoupí do přípojné kabíny. Když přijede vlak, nezastaví, jen zpomalí, aby zachytil přípojnou kabinu, která se přesouvá spolu s vlakem po jeho střeše. Když se vlak vzdálí ze stanice, cestující sestoupí z přípojné kabiny přímo do vlaku. Po nástupu všech cestujících se přípojná kabina přesune na konec vlaku.

Originál si můžete prohlédnout na adrese http://www.stream.cz/video/541969-cinsky-rychlovlak-vubec-nezastavuje-a-presto-mohou-cestujici-nastupovat-i-vystupovat