Sada volitelných seminářů

Současné možnosti ICT ve vzdělávání a strategie vedení školy

PROČ?

Otevíráme nový běh studia již 31. 5. 2013 v Praze.  Aktuální seznam přihlášených...

Informační a komunikační technologie (Information and comunication technology = ICT) přináší novou úroveň práce s informacemi. Komerční firmy velmi rychle pochopily, že k udržení konkurenceschopnosti v tržní společnosti je nezbytné průběžně získávat dostatek kvalitních informací, umět je analyzovat a vhodně použít jak pro rozvoj vlastní společnosti, tak i pro komunikaci s okolím.

Každá škola má ve svých hlavních cílech na určité úrovni připravit své děti, žáky, studenty na praktický život tak, aby se v něm jejich absolventi plnohodnotně uplatnili. Je tedy nezbytné, aby školy co nejpružněji reagovaly na požadavky trhu, ale přitom však systematicky budovaly ve svých žácích co nejširší komplexní názor na svět, aby je naučily nejen sumu poznatků, ale také se ve světě orientovat, zaujímat postoje a rozhodovat se. K tomu všemu musí umět pracovat s informacemi nejrůznějšího druhu, tedy využívat služeb ICT a to ve všech oblastech vzdělávání a ve všech jeho etapách. A to vyžaduje systematický přístup, který bez strategie či důkladného plánování nelze efektivně realizovat.

Cíle vzdělávací akce

Hlavním cílem tohoto specifického kurzu je prostřednictvím souboru několika forem a metod předložit vedoucím pracovníkům ve školství v ucelenější podobě problematiku dlouhodobého a komplikovaného procesu, kterým je zavádění ICT do učení žáků, do výuky a do využívání ve škole. Přiblížit aktuální možnosti a trendy, které ICT nabízejí ve vzdělávání včetně rizik a problematických oblastí, kterým je nutné čelit.

Tuto problematiku budeme řešit strategicky, vybavíme účastníky nadhledem a mnoha doporučeními pedagogického výzkumu a pedagogické praxe, odkazy na další zdroje a dalšími doplňujícími informacemi (zpravidla ve formě zkrácených kompendií), které jim v jejich pedagogické práci a především vedoucí funkci umožní řízení změny, kterou moderní ICT do vzdělávání přináší. Kurz kombinuje moderní pedagogickou teorii založenou na pedagogické praxi, podporuje diseminaci příkladů dobré praxe.

Konkrétní dílčí cíle, znalosti a dovednosti stanovují de facto obsah jednotlivých modulů. V každém z jednotlivých modulů pak připravena dílčí témata výuky tak, aby byly splněny následující cíle kurzu:

  1. Získat přehled o aktuálních trendech nasazení ICT ve vzdělávání

  2. Připravit si koncepci rozvoje služeb ICT ve vlastní škole

  3. Seznámit se a připravit kostru informační a bezpečnostní politiky školy

  4. Seznámit se a vyzkoušet si vybrané inovativní aktivity s ICT a udělat si obrázek o kladech a záporech jednotlivých služeb

  5. Získat základní informace o různých zpětnovazebných systémech a připravit si koncept sběru a ukládání dat pro vyhodnocování realizace rozvoje ICT

  6. Seznámit se se základy marketingu, resp. PR a vyzkoušet si na webových stránkách školy jejich účinnost

Obsah školení

Vzdělávací program je modulový a v celém komplexu pokrývá základní oblasti činnosti vedení školy, přičemž je zaměřen na možnosti využití ICT v těchto oblastech.

Hlavním cílem je předat vedoucím pracovníkům přehled nejdůležitějším informací ze současných trendů využívání ICT ve vzdělávání a ve vybraných oblastech jim pomoci vytvořit si základní systém využívání ICT v plánování, realizaci či řízení změny.

Vzdělávací kurz se skládá ze šesti modulů, z nichž každý pokrývá jeden z výše uvedených cílů kurzu:

Celý kurz je modulový s tím, že pro jeho úspěšné ukončení je třeba absolvovat během dvou let tři moduly. Modul I. Základy rozvoje ICT ve škole je povinný, další dva moduly jsou volitelné.

V prvním modulu získá účastník základní přehled o všech tématech (modulech), seznámí se s prací ve studijním prostředí, založí si osobní studijní portfolio, sestaví si kostru vlastního studijního programu a položí základ plánu DVPP pro zaměstnance školy v oblasti ICT. 

Další moduly pak navazují na tento úvodní blok a rozvíjí jednotlivá témata více do praxe.

Podrobnější informace o obsahu jednotlivých modulů jsou níže.

Rozsah studia pokrývá celkově 24 h prezenčního studia (vždy 8 h na modul) a dalších 48 h distančního studia, celkem tedy 72 h.

Po absolvování všech modulů získá absolvent ucelenou představu o možnostech využití ICT ve vlastní škole, sestaví si strategický plán rozvoje školy a postaví hrubou kostru jeho realizace včetně kritérií hodnocení úspěšnosti této realizace.

Dílčí témata studia pro vedoucí pracovníky

Celá koncepce studia navazuje na obsah studia vedoucích pracovníků na PedF UK Praha, kde je většina témat zaměřena na nepočítačové okruhy. Obsah kurzu vychází rovněž z modelu Škola21, který tvoří páteř aktuální Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009 – 2013 dle usnesení vlády č. 1276/2008. V každé z jednotlivých modulů jsou připravena dílčí témata výuky takto:

I. modul (povinný):

Jednu z prezentací "Tvrzení o ICT ve vzdělávání" najdete zde.

 

Volitelné moduly

II. modul:

Část výukových materiálů najdete zde.

 

III. modul:

IV. modul:

 

V. modul:

VI. modul:

Na této adrese najdete autoevaluační asistent pro zpětnou vazbu o webové prezentaci vaší školy.

Forma vzdělávání

Při studiu budou použity různé formy vzdělávání. Jednak prezenční formy (semináře, workshopy, přednášky) a také distanční  forma. Prezenční formou bude odučeno 24 hodin a distanční formou 48 hodin, celkem tedy kurz zahrnuje 72 h výuky. V rámci distanční formy budou řešit účastníci praktická cvičení, přičemž každý modul obsahuje jednu souhrnnou samostatnou práci, která je podmínkou úspěšného absolvování modulu.

Studium bude probíhat s podporou e-learningového prostředí LMS Moodle. Jedná se softwarový balíček pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu. Je vyvíjen jako nástroj podporující sociálně konstruktivistický přístup ke vzdělávání. Moodle je poskytován zdarma jako Open Source software spadající pod obecnou veřejnou licenci GNU.

Jako evidentní výhody e-learningu v našem pojetí vidíme:

·         nezávislost na místě a čase,

·         možnost výběru osobního tempa a postupu, 

·         významná individualizace studia, mnohem více interakcí mezi tutorem a studentem,

·         společenství studentů, jako prostředí spolupráce a sdílení zkušeností,

·         cílení výuky do praxe, "learning by doing", tedy "učíme se vlastní praxí",

·         možnost využití multimédií, tudíž lze působit na studenty s odlišným způsobem vnímání,

·         možnost mapovat celý vzdělávací proces, sledovat jeho průběh, obtížné prvky programu a celkový efekt výuky a reagovat tak pružně na potřeby studentů.

Cena studia

Poplatek 1 účastníka za 3 moduly – 72 h                                   6 300 Kč

Poplatek 1 účastníka za 1 modul – 24 h                                     2 100 Kč

Poplatek 1 účastníka za 1 vyuč. den (8 h)                                  700 Kč

Organizace a nabídka školení s možností přihlásit se

V současné době otvíráme studium v Praze. Studium je akreditováno v systému DVPP pod č.j. MSMT-49353/2012-201-1002.

Podrobnosti včetně přihlášky najdete na této adrese.

Kontakt a další informace

Pokud Vás cokoliv zaujme natolik, že se budete chtít se mnou podělit o své kladné či záporné názory, pište prosím. Pochvala potěší, kritika pomůže. 

Děkuji Radek Maca