slovníček shrnuje nejvíce užívané pojmy, výrazy a zkratky užívané ve spojitosti s e-learningem. Třídění jsme zvolili podle anglické terminologie termínů, resp. zkratek, ve spojitosti se zvyklostí jejich užívání.
A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M |
N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z |
adaptive programmes - adaptivní programy - průchod výukovou jednotkou je odvislý od odpovědí žáka. Cesta programem se přizpůsobuje žákovi
ADDIE (Analysis-Design-Devolopment-Implementation-Evaluation) - systémový návrh kursů. Označuje se i jako model ISD, Instructional System Design
ADL (Advanced Distributed Learning Initiative, http://www.adlnet.org/) - iniciativa the Defense Dept. and White House. Vytváří standardy pro sdílitelné moduly. SCORM (viz níže). Směřuje k interoperabilitě courseware.
AICC (Aviation Industry Computer-Based Training Committee, http://www.aicc.org/ - jedna z prvních standardizačních skupin e-learningu. Její význam přesahuje letectví.
animation - animace - sekvence grafických objektů, vytvářející představu pohybu a takto simulující objekty eálného světa. Součást skupiny objektů multimedií. Vytváří se pomocí animačních programů. Příslušný soubor obvykle rozeznáme pomocí přípony .avi.
Artificial Intelligence (AI) - umělá inteligence - vědní oblast řešící problematiku expertních systémů orientovaných na vyhledávání informací.
assessment, hodnocení - proces hodnocení dovedností a znalostí žáků.
ARCS - Kellerova (J.M. Keller) teorie motivace – Attention (pozornost) – Relevance (význam) – Confidence (jistota) – Satisfaction (uspokojení).
ASP (Application Service Provider) - dodavatel a provozovatel rozmanitých softwarových aplikací a tedy i služeb e-learningu (host service)
ASTD (American Society for Training and Development) - Americká společnost pro trénink a vývoj - nezávislý vývojář, dodavatel metodik.
asynchronous learning - asynchronní výuka - ekvivalent off-line výuky, student není v přímém spojení ve stejném čase se spolužáky či instruktorem. Takové spojení bývá uskutečňováno se zpožděním, např. e-mailem.
audioconferencing – audiokonference - hlasové spojení více než dvou stran telefonickou cestou.
authoring tool - autorský nástroj, prostředek - autorský softwarový nástroj pro vývoj počítačové výuky. Tedy počítačový program, umožňující efektivní vývoj i dodání kursů.
bandwidth - šířka přenosového pásma - kapacita komunikačního informačního kanálu. Přímo ovlivňuje rychlost přenosu po mezi klientskou stanicí a Internetem
benchmarking - porovnání se s těmi, kde to dělají lépe - srovnání procesu v organizaci s procesem v organizaci, kde dosahují lepších výsledků.
blended learning - kombinovaná výuka - kombinovaná výuka: standardní výuka + e-learning v navzájem propojené formě
blog – viz weblog
browser - prohlížeč - počítačový program, který umožňuje přistupovat k informacím na Internetu. Příklady jsou Internet Explorer a Netscape Navigator
bulletin board – nástěnka – metoda výuky, kdy žáci musí zasílat úkoly (vyvěsit úkoly) do vymezeného prostoru takto označeného. Ty jsou přístupné všem
chat – rozhovor - způsob textově orientované synchronní komunikace mezi několika účastníky online služby. Označení pro příslušný softwarový nástroj či funkci.
collaborative learning - učení založené na spolupráci - metody učení spjaté s e-learningem. Spolupráce studentů navzájem a studentů s učiteli je uskutečňována pomocí komunikačních prostředků jako je e-mail či chat. Studenti i učitelé jsou ve vzájemně oddělených lokalitách.
collaborative tool – SW pro spolupráci – komunikační software, e-mail, chat, diskusní skupina atd.
Computer Based Training (CBT) - počítačem podporovaná výuka - způsob výuky prostřednictvím počítačů. Označení pro výukový software. Označení pro kursy takové výuky. Probíhá na počítačích, není podstatné, zda zapojených v sítích. Nejčastější způsob dodání je na CD-ROM či disketě.
competency roadmap – individuální plán školení - založený na požadavcích zaměstnavatele, karieře, osobnostních cílech. Jako nástroj, součást LMS, nebo přístupný přes LMS.
Content Management System (CMS) – systémy pro uchovávání rozsáhlých dat multimediálního charakteru a pro práci s nimi. Používají se pro vytváření informačních portálů a jako základ pro znalostní management (Knowledge Management).
criterion-reference test – test založený na kriterii – test, který měří dosažení jednoho cíle, vymezeného kriteriem
deployment – nasazení – například e-learningu
discussion forum – diskusní forum – prostředek komunikace prostřednictvím Internetu. Účastníci diskuse na zvolené téma (thread) zasílají dotazy a reagují na ně odpověďmi.
distance education - distanční vzdělávání - způsob vzdělávání, kdy žáci a učitelé jsou vzájemně odděleni v místě, popřípadě i v čase (asynchronní vs synchronní vzdělávání). Výuka je uskutečňována rozmanitými prostředky, od standardní korespondence po Internet.
e-commerce - elektronické obchodování – realizace obchodních procesů elektronickými prostředky, především Internetem
e-content - elektronický výukový obsah - obsah výuky směrem k jeho realizaci novými pedagogickými a technologickými metodami. Obvykle intelektuální vlastnictví autorů.
e-course - kurs v pojetí e-learningu - analogie standardního kursu v pojetí e-learningu.
e-education - elektronické vzdělávání - označení celé oblasti vzdělávání elektronickými prostředky.
e-government - elektronická státní správa - organizování fungování státní správy elektronickými prostředky. Příkladem může být podávání daňového přiznání přes Internet.
e-health – elektronizované zdravotnictví - organizování fungování komunikace ve zdravotnictví elektronickými prostředky.
e-learner - žák e-learningu - užívá se pro zdůraznění specifiky žáka v procesu e-learningu.
e-learning - elektronické učení a výuka - serie procesů, spojených s procesy učení a jejich řízeni (vyučování), realizovaných elektronickými prostředky.
E-learning Action Plan – akční plán e-learningu - doplňuje eEurope 2002 Action Plan. Přijala jej Komise po Stockholmském sumitu. Jeho cílem je povýšit kooperaci mezi EU, členskými státy a vzděláváním, školením a průmyslem kombinovat celoživotní vzdělávání, modernizaci našeho vzdělávacího a školicího systému a nových informačních a komunikačních technologií k maximálnímu užitku. eLearning Action Plan doplňuje eEurope 2002 a je klíčovým elementem v evropské strategii zaměstnanosti a strategii nového Evropského trhu práce.
e-store - e-obchod - označení pro systém plateb za učení, poštovné apod. Součást LMS.
ERP (Enterprise Resource Planning) – plánování podnikových zdrojů - softwarové zajištění řízení podnikových procesů. Např. řízení výroby, plánování, řízení lidských zdrojů. Nejznámějším systémem u nás je asi SAP.
EPSS (Electronic Performance Support System) - elektronický systém podpory pracovního výkonu - systém informační podpory. Obvykle softwarová aplikace, která poskytuje podporu a pomoc při provozu jiné aplikace (helpy)
evaluation - evaluace, vyhodnocení - libovolná systematická metoda pro sběr informací a jejich vyhodnocení ve smyslu dosažení výsledků.. Např. pro zhodnocení efektivnosti výukového procesu., zhodnocení výsledků školení
face-to-face learning (F2F) - výuka tváří v tvář - označení pro standardní pojetí výuky (výuky ve třídě)
feedback – zpětná vazba – obvykle informace o správnosti odpovědi na otázku
formative evaluation – formativní hodnocení – hodnocení, jehož prostředkem je zpětná vazba a výsledkem eventuální korekce nebo potvrzení správnosti
goal – cíl – ve smyslu hlavní cíl
hypertext - hypertext - označení systému, jenž zajišťuje automatické propojení objektů. Obvykle jde o propojení textových informací. Po předdefinované akci nad jednou z nich (obvykle kliknutí myší) dojde k přesunu na propojený (prolinkovaný) objekt (textový dokument)
HTML (Hypertext Markup Language) - značkový hypertextový jazyk - programovací jazyk zejména pro Internetovské aplikace
ICT (Information and Communication Technology) - informační a komunikační technologie - obecné vymezení průmyslu uvedených technologií. Nadřazený pojem pojmu IT
Instructional Analysis – postup, který zjišťuje a vymezuje znalosti a dovednosti, nutné pro dosažení cílů výuky.
Instructional Design (ID) - návrh výuky, kursu - proces navrhování výukové jednotky, třeba kursu. Je jistým způsobem definovaný, začíná obvykle definováním cílů (např. dle taxonomie B. Blooma) a končí vyhodnocením toho, zda kurs učí. Konkrétními modely pak jsou např. ISD, nebo taky ADDIE. Např. K.L.Myers (Educational Technology, 1999): ID je použití vyzkoušených a otestovaných strategií učení k návrhu učebních aktivit k osvojení znalostí a dovedností.
instructional strategy – strategie výuky. Postup výuky jako sekvence výukových událostí (aktivit).
IEEE (Institute of Electrical and Electronics Engineers') - institut má Learning Technology Standards Committee P1484.12, která se zabývá vývojem jednoduchého standardu pro výuku. Komisi vede Wayne Hodgins (wayne.hodgins@autodesk.com), ředitel výukových strategií fy Autodesk Inc.
Instructor Led Training (ILT) - výuka vedená učitelem - označení pro klasické vedení výuky ve třídě.
IMS (IMS Global Learning Consortium Inc., http://www.imsglobal.org/) - mezinárodní konsorcium více než 300 vzdělávacích institucí, obchodních a vládních agentur, které se sdružily za účelem prací na standardech v e-learningu. Výsledkem je soubor technických specifikací o používání výukových materiálů a jejich dodávání prostřednictvím Internetu.
interactivity – interaktivita - vzájemné působení. V pojetí e-learningu hovoříme nejčastěji o interaktivním prostředí aplikací.
ISD (Instructional System Design) - systémový návrh kursů - model ID. Proces zahrnuje Analysis-Design-Devolopment-Implementation-Evaluation. Označuje se proto jako model ADDIE.
just-in-time training - učení, výcvik, v momentě potřeby - příkladem je tzv. performance support, čili helpy.
killer application - kritická softwarová aplikace - obvykle při jejím běhu dochází k maximálnímu využití systémových prostředků.
knowledge management (KM) - řízení znalostí - proces sběru a organizování firemních znalostí, procedur, informací, jakož i zkušeností, obchodních případů apod. Současně označení pro příslušný programový systém.
knowledge society - znalostní společnost- označení pro určitý stupeň rozvoje společnosti. Analogie pojmu průmyslová společnost (industrial society).
learning by doing - učení vlastní činností - vyjádření způsobu učení založeném na aktivitě žáka.
learning centered instruction - výuka orientovaná na žáka - předávání učiva žákům v malých kouscích – žáci si tyto kousky sami sestavují a uspořádavají tak, aby odpovídaly jejich dosavadním zkušenostem a specifickým potřebám.
learning organization - učící se organizace - termín pro podniky a společnosti, v nichž je výuka pacovníků jedním ze strategických postředků pro dosažení cílů.
learning style - styl učení - sluchový, vizuální, kinestetický (motorický). Styly udávají převládající zapojení smyslů při učení.
LCMS (Learning Content Management System) - řídicí systém obsahu výuky - LCMS je víceuživatelské prostředí, v němž vývojáři výuky vytvářejí, uchovávají, opakovaně používají, ovládají a dodávají digitalizovaný obsah výuky z centrální databáze výukových objektů (central object repository).
learning object (LO) - výukový objekt - malá část učiva (článek učiva), specifikovaná trojicí (cíl výkonu, aktivita žáka, vyhodnocení). Učební jednotka, sloužicí jako základní stavební prvek k výstavbě lekce, jednotky či kursu, nebo sloužící k osvojení malého množství učiva. Lze si jej představit jako minikurs.
LMS (Learning Management System) - řídicí výukový systém - softwarový systém, řešící administrativu a organizaci výuky v rámci e-learningu.
LOM (Learning Object Metadata) - metadata pro popis výukového objektu – standard e-learningu. Souvisí s činností Learning Technology Standards Committee P1484.12
learning portal - výukový portál - vstup do webovských stránek výukového systému poskytovatele e-learningu.
learning standard - standard výuky - výukové standardy se týkají specifikace profilů žáků, propojování kursů, a learning object metadata, viz IEEE .
link - link, propojení - link říká prohlížeči (browseru), který jiný dokument se stane předmětem zobrazení.
mailing list – seznam adresátů – označení pro e-mail ve variantě broadcasting (rovněž listserv, list server)
media – prvek textu, grafiky, zvuku, videa
mentoring – mentorování - proces, jehož prostřednictvím lze zajistit rozvoj kariery zvyšováním kvalifikace. Méně zkušený pracovník je veden zkušenějším pracovníkem. Mentorování se může realizovat formální cestou, ale i neformálně.
metadata - tagy k výukovým objektům (LO), vysvětlující, co je uvnitř objektu: obsah, cíle, autor, jazyk, verze, datum, úroveň, hodnocení atd. Metadata popisují charakteristiky o objektech obsahu učení. Řídí vyhledávání, management a linkování jednotek obsahu. Metadata umožňují žákům, autorům a dalším nalézat, znovuzískávat a spojovat výukové objekty k opětovnému použití (RLO).
modul – nezávislá část výukového procesu, definovaná pricesem, vstupy a výstupy
netiquette - netiketa, online chování - pravidla pro chování účastníků na síti.
Net Society – síťová společnost - filosofický termín pro určitý stupeň rozvoje společnosti, přichází s ním španělský sociolog Manuel Castells.
news group – diskusní skupina – druh hromadné komunikace. Znamená místo na serveru a klienta (newsreader)
newsreader – klient diskusní skupiny
online community - online komunita - prostor na Internetu pro společenství lidí podobných zájmů a potřeb.
online learning - výuka online - ekvivalent WBT, synchronní výuky. Počítač žáka je zapojen v síti.
page turner - obraceč stránek - označení (jemně hanlivé) pro e-learningový kurs, který je tvořen pouze textem, většinou značně rozsáhlým, jenž neobsahuje grafiku ani interakce.
peer-to-peer network (P2P) - peer-to-peer síť - způsob propojení uživatelů přímým způsobem (bez propojení k serveru).
performance support – podpora pracovního výkonu – označení pro učení postřednictvím podpory ovládání softwarových produktů. Tato podpora (helpy) je technologicky začleněna do softwarového produktu (viz EPSS).
personalization - personalizace obsahu - vytváření kursu za jeho provozu podle profilu uživatele. Je založeno částečně na umělé inteligenci, částečně designu a použití objektů obsahu výuky.
portal – portál – označení pro vstupní bod do systému. Integruje přístup k informacím, aplikacím a službám. Současně označení pro architekturu přístupu k rozhraní uživatel-systém.
PROMETEUS (PROmoting Multimedia Access to Education and Training in EUropean Society) - permanentní, otevřené evropské forum, sdružující stovky státních a privátních organizací s cílem vytvořit most mezi výzkumem a aplikováním standardů do vzdělávání
real-time collaboration - spolupráce v reálném čase - v pracovním prostředí zahrnuje virtuální konference, virtuální schůze, vzdálené demonstrace, týmovou koordinaci, knowledge management.
real-time environment - prostředí reálného času – ve sféře výuky simuluje standardní semináře, studijní skupiny, úřední hodiny, studijní komunitu
RCO (Reusable Content Object) - opakovaně použitelný objekt obsahu – Totéž co learning object. Takové objekty umožňují vytváření vyšších výukových celků přizpůsobených potřebám koncového uživatele. Spolu s růstem důležitosti individualizace tréninku v tréninku just-in-time, model RCO se stává životně důležitým pro každou společnost, která chce mít vzdělávání (jeho vývoj a administraci) pod kontrolou.
repository - databáze výukových objektů - softwarové nástroje pro soustřeďění a organizování opětovně použitelných jednotek. V tomto případě RLOs.
ROI (Return of Investment) - návratnost investic - poměr přínosů k vynaloženým investicím. Označení pro metody výpočtu
ROK (Return of Knowledge) – návratnost znalostí - Analogie ROI, měření nákladů na školení. Je třeba ukázat, jak znalosti získané školením zvýší objem obchodu, podíl na trhu, konkurenceschopnost a věrnost zákazníků.
screen reader - snímač obrazovky - software, který zajišťuje hlasité čtení z obrazovky. Využívají jej především zrakově postižení.
screen sharing - sdílení obrazovky – v pojetí virtuální třídy znamená, že žáci vidí na svých obrazovkách totéž co učitel
SCORM (Sharable Content Object Reference Model) - referenční model sdílitelných obsahových objektů – je to soubor technických specifikací e-learningu podle pokynů U.S. Defense Department.
self-assessment – sebehodnocení - proces, v němž si žák sám stanovuje vlastní úroveň znalostí a dovedností.
self-paced training – učení vlastní rychlostí - individualizovaná výuka z hlediska rychlosti a času. Obvykle balík výukových materiálů pro dané téma, libovolným způsobem dodaný (Web, knihy-nejčastěji, CD-ROM, video).
semantic Web - obsahový web - pojem spojený s umělou inteligencí. Pokročilá forma obsahu webu, více odpovídající sofistikovanému počítačovému přístupu. Umožní např. produktivnější vyhledávání.
simulation – simulace - interaktivní metoda výuky, při níž ukazujeme pomocí vhodných prostředků (nejčastěji grafických) procesy reálného světa a žák nacvičuje příslušné dovednosti a chování.
SME (Subject Matter Expert) - obsahový expert - tvůrce obsahu, odborný garant, specialista na problematiku.
spam – nevyžádaný e-mail
standard - specifikace, schválená příslušným orgánem (otevřeným, akreditovaným). Předpokládá se souhlasné stanovisko IEEE.
storyboard - scénář programu - prostředek, používaný při vývoji programů CBT. Je určen k vizualizaci návrhu programu. Slouží jako prostředek spolupráce mezi návrhářem a programátorem.
synchronous learning - synchronní výuka - analogie Real-Time (RT), online. Předpokládá komunikaci v reálném čase.
TBT (Technology Based Training) - výuka prostřednictvím technologií. Nadřazený pojem pojmům CBT či WBT. K výuce jsou používány libovolná media – kromě počítačů nejčastěji video či TV nebo i rozhlas.
teleconferencing – telekonference - oboustranná komunikace více účastníků, prostřednictvím audio prostředků, videa či počítačů.
telephone support – telefonická podpora – způsob podpory klienta
teleworking – práce na dálku – pracovní činnost prostřednictvím sdílených softwarových nástrojů, programů pro řízení projektů, e-mailů apod. Pracovníci obvykle pracují doma.
videoconferencing – videokonference – hlasová a zvuková komunikace více účastníků prostřednictvím Internetu v reálném čase
virtual classroom - virtuální třída - skupina uživatelů stejného výukového software, schopna vzájemné komunikace
voice over Internet – hlasová komunikace Internetem – technologie přenosu hlasu v reálném čase, analogie telefonického spojení
WBT (Web Based Training) - výuka prostřednictvím Internetu - analogie CBT. Výuka je realizovaná na počítačích prostřednictvím Internetu či intranetu.
Web Safari – nástroj pro řízené vyhledávání na Internetu
weblog – lze užít i blog, znamená personální webovské stránky, stránky živé, udržované, zobrazující přístupy autora k zásadním oblastem jako filosofie, politika, odborné zájmy
whiteboard – online (sílená) tabule - softwarový prostředek komunikace mezi lektorem a žáky. Elektronická verze tabule.
XML (Extensible Markup Language) - programovací značkový jazyk - formálně podobný HTML ale orientovaný na obsah aplikace. Universální formát pro ukládání dat a pro jejich zpracování libovolnou aplikací, která tento formát podporuje.