Teorie informace a informatika

Téměř současně se vznikem počítačů se lidé začali zabývat vědeckým zkoumáním informací. Dnes existují dvě velké vědecké disciplíny, které se zabývají informacemi, ale každá trochu jinak.

Teorie informace zkoumá informaci jako základní jev, umožňující existenci složitých systémů a snaží se najít matematické vyjádření množství informace. Základním matematickým aparátem k popisu informací se stala dvojková (binární) soustava, neboť lze nejsnadněji popsat, zda proud daným místem prochází - pravdivostní hodnota PRAVDA (1) nebo neprochází - NEPRAVDA (0). Tato elementární informace nese v počítačové mluvě název bit jako zkratka slov binary digit (b). Pro popis jednoho alfanumerického znaku (písmene, znaku) vystačíme s 8 bity a tuto jednotku nazýváme byte (bajt - B).

Protože informace je zpravidla popsána více znaky, zavádí se v souladu s dvojkovou soustavou vyšší jednotky:

kB (1 kB = 210B = 1024 B),
MB (1 MB = 210kB = 220B = 1 048 576 B),
GB (1 GB = 210MB = 220kB = 230B = 1 073 741 824 B).

Pro laickou představu, kolik který druh informace zabírá, poslouží následující tabulka:

druh a množství dat velikost
1 strana formátu A4 prostého textu 1 800 B
300 stran formátu A4 prostého textu  0,5 MB
černobílý obrázek formátu - obrazovka 40 kB
plně barevný obrázek - obrazovka 3 MB
1 minuta hudby z CD 5 MB
1 minuta videa přes celou obrazovku 50 MB

Informatika se zabývá činností informačních systémů, tedy získáváním informací, jejich tříděním, uchováním, přenosem a zpracováním. Sem spadá celý proces zpracování informací nejrůznějšími metodami. Důvěrně ji známe ze spirálového principu výuky:

Uveďme jednoduchý příklad.

Dítě získá informaci (A):

Záhy ovšem zjistí (získá další informace) (B):

Musí se s tím nějak srovnat, utřídit si získané informace (C):

Toto si zapamatuje (D). Novou informaci zkonfrontuje (E) s jinými dětmi (rodiči, učitelem) a

Postupně projde po spirále až k hlubšímu poznatku (A´), s že základem živočichů je buňka, že v nich probíhá proces uvolňování energie z chemických látek (potrava) a vznikají organické látky, že se živočichové rozmnožují, ... na rozdíl od auta.

Význam informací

Podívejme se na význam informací v dnešním světě. Abychom měli z čeho žít, musíme vyrábět, tedy tvořit výrobky. Zjednodušeně si můžeme představit výrobu na následujícím schématu:

Jakou roli hrají v tomto procesu informace? To nám pomůže vyřešit následující příklad rybáře.

Rybář použil doba chytání ryb chytil ryb faktory
udici 8 h 8 práce
síť 8 h 160 práce + kapitál
síť a lepší rybník 8 h 500 práce + kapitál + informace

Pokud tedy budeme přemýšlet, shánět a správně vyhodnocovat informace, stejný výsledek se dostaví za kratší dobu nebo za stejnou dobu vyrobíme více výrobků.

Informační dálnice

Pustíme-li uzdu fantazie ještě dále, dostaneme se k pojmu informační dálnice. Co si pod tím představit? Nehledejte nic složitého. Je to vlastně běžný praktický život, v němž hrají informace podstatnou roli. Jejich tok je totiž celosvětový a jednotlivé cestičky vedou téměř do všech oblastí lidského života. Lze tedy říci, že informační dálnice je celosvětová počítačová síť, po které mohou proudit informace.

Počítač jako nástroj

Nejefektivnějším nástrojem na práci s informacemi je počítač, obecněji informační a komunikační technologie. Neustále bychom však měli mít na paměti, že to není jediný nástroj na práci s informacemi a hlavně, že to je jenom stroj. Vykoná totiž jenom to, co ho naučíme.

Nic víc, nic míň.