Drž se ševče svého kopyta

Malíř Apellés nebyl žádný mazal. Byl naopak pokládán za nejlepšího malíře. Maloval na dvoře Filipově, který později zaměnil za dvůr Alexandra Velikého. Apelléovým obrazům se všichni obdivovali, ale i on jednoho dne našel svého kritika. Stal se jím švec, který postřehl, že velebený malíř namaloval na sandálu jedné z četných postav o poutko méně. Nesměle to podotkl, ale Apellés výtku přijal. Poutko přimaloval a obraz zbavil jediné viditelné chyby.

Autor kritiky však neskonale zpychl. Vědomí, že sám veliký Apellés opravil obraz podle jeho rady, ho natolik vyvedlo z míry, že zanechal ševcování, a chodil kritizovat obrazy. Jeho postřehy ovšem nevynikaly odborností a při jednom z nich Apellés pravil: „Ne sutor supra crepidam!" (Není švec nad sandál!) Čímž chtěl říci, že hodlá ševcovu kritiku respektovat pouze tehdy, bude-li se týkat obuvi, v jejíž výrobě je na slovo vzatým odborníkem.

Apelléův výrok se stal slavným a ujal se na celém světě, i když překlad není vždy doslovný. Nicméně i naše: „Ševče, drž se svého kopyta!" vystihuje podstatu problému a lze s ním pouze souhlasit.

Informace byly čerpány z knihy:

Švandrlík Miloslav, Neprakta Jiří Winter: Proč se to říká, Nakladatelství Epocha, 2005, ISBN 80-86328-72-4

 

(c) inforama-thorium