Projektové vyučování

Charakteristika projektového vyučování

Projektové vyučování je jednou z forem výuky, kdy žáci komplexněji řeší větší problém, často přesahující jeden vyučovací předmět. Projekty svým rozsahem, počtem použitých prostředků, šíří záběru do předmětů spojují řešení teoretických školských úloh a skutečnou praxi. Žáci v projektu často objevují, jak věci spolu souvisejí a jak na první pohled zcela jasné řešení přináší nové otázky. Je vhodné spolupracovat s ostatními vyučujícími, používat více počítačových programů a samozřejmě největším vkladem je učitelův zápal pro věc, pochopení, schopnost komunikovat a nadhled. 

Od běžných školních úloh se projekt liší hlavně časovou náročností, organizací práce, různorodostí a šíří zpracovávaných témat a mnohdy i společenským přínosem. Žáci pouze nememorují naučené, ale jsou nuceni sami vyhledávat informace, navrhovat postupy řešení, zkoumat, experimentovat, zapisovat, a také nést odpovědnost za výsledky své práce. Ne vždy se žákům podaří projekt úspěšně dokončit a mnohdy ani v průběhu práce na projektu učitel neví, k jakých výsledkům žáci dospějí. 

Dalším charakteristickým rysem je práce v týmech. Na rozdíl od běžné školské praxe, kde je spolupráce, nápověda a jiná pomoc nežádoucí, v projektovém vyučování je naopak jednou ze základních forem práce. 

Příprava projektu proto vyžaduje od učitele více práce, výuka je zase naopak uvolněnější, pestřejší a zajímavější jak pro učitele, tak i pro žáky. Pokud chcete zařadit projekt do své výuky, počítejte s tím, že snad jeho přípravou strávíte více času než nad přípravou běžné hodiny. Již svou povahou práce se projekt dosti vymyká běžné výuce. Žáci používají mnohem více materiálů, často spolupracují ve skupinách, obsah prací je velmi široký, výsledky práce často nejisté, hodnocení rozdílné. To vyžaduje důkladnější přípravu zadání, hlubší zamyšlení nad organizací výuky, materiálním a technickým zabezpečením i způsobem hodnocení a případně i dalším využitím výsledků projektu. Budete mnohem intenzivněji komunikovat s kolegy ve škole a často i mimo školu. Žáky je třeba na projekt důkladně připravit, nadchnout je a neustále motivovat.

Cíl semináře

Cílem semináře je seznámit se s organizací a řízením projektového vyučování. Každý účastník si zkusí na vlastní kůži jak řízení projektu z pohledu učitele, tak praktickou realizaci projektu jako žák. Všechny zpracované projekty si pak může odnést na CD ROM včetně výukových materiálů.

Program semináře

Účastníci se seznámí s nezbytnou teorií projektového vyučování a nové poznatky si vyzkouší na řadě praktických úloh včetně realizace projektu dle vlastního výběru. Každý účastník bude zařazen do pracovní skupiny, v níž bude s ostatními kolegy řešit projekt dle vlastního výběru. Součástí řešení projektu bude také sběr dat od kolegů z jiných skupin. Na závěr pak skupina odprezentuje výsledky své práce (řešení projektu)  a všichni se budou podílet na hodnocení. 

Schématicky lze program znázornit takto:

Organizační pokyny

Přihlášky můžete zasílat jak v tištěné (zde ke stažení ve formátu RTF - 9 kB) , tak i elektronické formě na adresu 

Radek Maca
Makovského 436
Nové Město na Moravě
592 31
tel.: 777 696 167 
e-mail: rama@inforama.cz

Na seminář vás srdečně zve organizátor a jeden z lektorů 

                                                                                                   

Radek Maca