PROČ? |
Připravujeme 21. běh studia
Metodik a koordinátor ICT
v Praze. |
Každá vzdělávací organizace (škola, školské zařízení) má ve svých hlavních cílech na určité úrovni připravit děti, žáky, studenty na praktický život tak, aby se v něm jejich absolventi plnohodnotně uplatnili. Je tedy nezbytné, aby školy co nejpružněji reagovaly na požadavky trhu, ale přitom však systematicky budovaly ve svých žácích co nejširší komplexní názor na svět, aby je naučily nejen sumu poznatků, ale také se ve světě orientovat, zaujímat postoje a rozhodovat se. K tomu všemu musí umět pracovat s informacemi nejrůznějšího druhu, tedy využívat služeb ICT a to ve všech oblastech vzdělávání a ve všech jeho etapách. A to vyžaduje systematický přístup, který bez strategie či důkladného plánování nelze efektivně realizovat.
Hlavní roli v tomto nikdy nekončícím procesu hraje metodik a koordinátor ICT. Nemůže však zůstat sám. Bez aktivní podpory vedení školy a bez spolupráce s metodiky jednotlivých vzdělávacích oblastí či oborů, resp. se správcem sítě to nejde.
Metodik a koordinátor by měl mít ambice tento tým vybudovat, vdechnout mu myšlenku, vizi, přetavit ji v konkrétní náplň práce a řídit realizační kroky tak, aby výsledky práce tohoto týmu podporovaly vzdělávací cíle školy.
Co Vám a Vaší škole přinese studium Metodik a koordinátor ICT? Přehledný souhrn najdete v tomto standardu studia pro koordinaci ICT.
Zajímalo by vás třeba jak postavit reálný plán rozvoje služeb ICT na vaší škole, jak lze postupovat při jeho realizaci, na co je dobré myslet, čemu je vhodné se vyvarovat, odkud a jak získat finance, jak získat podporu vedení školy, jak spolupracovat s kolegy, jak budovat informační systém ve škole, jak předcházet rizikovému chování ... ? Přihlaste se na studium Metodik a koordinátor ICT.
Právě toto je náplní práce ICT koordinátora - metodika. Vyhláška 317/2005 [formát PDF 1,27 MB] o dalším vzdělávání pedagogických pracovníků, akreditační komisi a kariérním systému pedagogických pracovníků stanovuje v §9 Studium k výkonu specializovaných činností kvalifikační předpoklady pro výkon této funkce ve škole.
MŠMT vydalo nový Standard studia pro koordinaci ICT, v němž najdete činnosti, kterými by se měl zabývat metodik a koordinátor ICT včetně požadovaných kompetencí.
V neposlední řadě je třeba uvést Nařízení vlády 75/2005 [formát PDF 535 kB], o stanovení rozsahu přímé vyučovací, přímé výchovné, přímé speciálně pedagogické a přímé pedagogicko - psychologické činnosti pedagogických pracovníků, v němž jsou v §3 odst. (4) stanoveny hodnoty snížení úvazku ICT metodikovi podle počtu žáků ve škole.
Obsah studia vychází ze schválených standardů DVPP pro oblast koordinace ICT, je maximálně přizpůsoben požadavkům pedagogů ze škol. Všechna témata jsou rozdělena do 5 modulů:
Hlavním cílem je připravit si ve spolupráci s vedením školy
a) koncept přístupu k práci koordinátora a metodika ICT,
b) na základě analýzy aktuálního stavu zpracovat kostru strategického a realizačního ICT plánu.
V jednotlivých tématech budou účastníci rozvíjet hlavně manažerské kompetence a leadership.
Je znázorněn na této mapě:
Dle aktuálně platného standardu
· K1 a) facilituje proces tvorby digitální strategie školy;
· K1 b) zajišťuje pravidelnou reflexi a vyhodnocení naplňování digitální strategie školy;
· K1 e) působí jako pedagogický lídr;
· K3 d) spoluvytváří plán rozvoje školy v oblasti digitálních technologií;
· K4 h) podílí se na nastavování licenční politiky školy.
Hlavním cílem je připravit si ve spolupráci s koordinátorem ŠVP připravit koncept
a) integrace ICT služeb do jednotlivých předmětů včetně průřezových témat a projektového vyučování
b) metodické podpory kolegů při realizaci aktualizovaného ŠVP
c) poznat na exkurzích prostředí a klima na partnerských školách
V jednotlivých tématech budou účastníci rozvíjet koordinační, manažerské koučingové kompetence a leadershipu.
Je znázorněn na této mapě:
· K1 c) koordinuje a aktivně podporuje další vzdělávání pedagogických pracovníků s využitím digitálních technologií;
· K1 d) podporuje kulturu inovací a spolupráce ve škole;
· K2 a) uplatňuje prvky mentorských a koučovacích dovedností a technik v prostředí školy a ve své práci;
· K2 b) využívá pro reflexi praxe kompetenční rámec kvalitní pedagogické praxe se zaměřením na využití digitálních technologií;"
· K2 c) vzdělává se v lektorských dovednostech a andragogice tak, aby mohl pomáhat dospělým učit se a volit jejich cestu celoživotního vzdělávání;
· K3 a) organizuje a koordinuje využívání digitálních zařízení ve škole;
· K3 e) integruje digitální technologie do ŠVP;
Hlavním cílem je připravit ve spolupráci se zástupci širšího vedení
a) koncept rozvoje služeb ve škole mimo vyučování s využitím informačního a vzdělávacího systému ve škole
b) pravidla vizuální identity školy a komunikace s okolím prostřednictvím webových stránek
c) pravidla integrace projektového řízení včetně fundraisingu
V jednotlivých tématech budou účastníci rozvíjet koordinační a manažerské.
Je znázorněn na této mapě:
· K3 a) organizuje a koordinuje využívání digitálních zařízení ve škole;
· K3 c) vyhledává a navrhuje možné finanční zdroje pro pořízení a údržbu digitální infrastruktury a softwaru;
· K3 f) navrhuje a koordinuje provoz informačního systému školy;
· K3 g) orientuje se v základních pravidlech projektového řízení.
Hlavním cílem je připravit ve spolupráci se správcem infrastruktury a s vedením
a) Koncept správy a rozvoje infrastruktury ve škole
b) Pravidla práce s ICT (HW a SW) pro kolegy a žáky
c) Pravidla (metodiku) práce s daty pro kolegy a žáky
V jednotlivých tématech budou účastníci rozvíjet technické a technologické kompetence k digitálním technologiím, manažerské a koordinační kompetence.
Je znázorněn na této mapě:
· K3 b) spoluvytváří směrnice a pravidla pro bezpečné používání digitálních technologií ve škole včetně kyberbezpečnosti;
· K4 a) kvalifikovaně doporučuje dle individuálních potřeb školy školní informační systémy;
· K4 b) orientuje se v oblasti moderních digitálních technologií používaných ve školách a ve vzdělávání a aktivně sleduje trendy ve vzdělávání s využitím digitálních technologií;
· K4 c) orientuje se v problematice budování, údržby, správy a zabezpečení počítačové sítě;
· K4 d) navrhuje postupy a pravidla zabezpečení digitální infrastruktury včetně dat;
· K4 e, f, g) orientuje se v problematice autorských práv a licencí včetně veřejných licencí (Creative Commons) a otevřeného softwaru (Open Source);
Hlavním cílem je připravit ve spolupráci s vedením a zaměstnanci
a) Požadavky na úroveň ICT kompetencí zaměstnanců školy dle druhu práce
b) Kritéria a metody hodnocení ICT kompetencí kolegů
c) Plán rozvoje ICT kompetencí kolegů
V jednotlivých tématech budou účastníci rozvíjet koordinační, koučingové, lektorské kompetence a leadership.
Je znázorněn na této mapě:
· K2 d) orientuje se v různých metodách vzdělávání s ohledem na nové vědecké poznatky a aktuální technologický vývoj, dokáže je dalším osobám erudovaně doporučit a podpořit je v jejich užití pro jejich další osobní i profesní růst;
· K2 e) podílí se na tvorbě a sestavení plánu seberozvoje i autoevaluace pedagogů, na profesním portfoliu a sebemotivaci;
· K2 f) vzdělává se v oblasti vedení lidí a pedagogického leadershipu
Podrobnější informace o obsahu studia získáte klepnutím na výše uvedenou mapu nebo v přiloženém podrobném popisu [formát PDF 950 kB]
Ukázku studijních materiálů si můžete prohlédnout pro téma Plánování rozvoje ICT nebo téma ICT ve volném čase dětí a mládeže.
Na konci každého modu zpracovávají účastníci seminární samostatnou práci. Na závěr studia pak řeší účastníci závěrečnou práci a obhajují ji před zkušební komisí.
Studium bude probíhat s podporou prostředí LMS Moodle. Jedná se softwarový balíček pro tvorbu výukových systémů a elektronických kurzů na internetu. Je vyvíjen jako nástroj podporující sociálně konstruktivistický přístup ke vzdělávání. Moodle je poskytován zdarma jako Open Source software spadající pod obecnou veřejnou licenci GNU.
E-learning je vzdělávání pomocí multimediálních informačních a komunikačních technologií, za pomoci tutora (tedy učitele a konzultanta v jedné osobě) a společenství ostatních studentů. Jako evidentní výhody e-learningu v našem pojetí vidíme:
Přednášky a cvičení zajišťuje tým kvalitních lektorů z praxe i z vysokých škol:
Lektor | Působiště | Oblast | Témata výuky |
Mgr. Štěpánka Baierlová | LABYRINTH – gymnázium a základní škola, s.r.o., Brno | ICT v ŠVP | Využití ICT ve výuce informatiky, Robotika a programování, revize RVP na ZŠ |
Mgr. Miloš Bukáček | Gy Nové Město na Moravě | ICT v ŠVP | Využití ICT ve výuce nové informatiky, zeměpisu a matematice, STEM výuka, Robotika |
Mgr. Josef Dvořák | Gy Polička - ředitel | ICT v ŠVP | Řízení a plánování, Využití ICT ve výuce anglického jazyka, online aplikace ve výuce |
Ing. Eva Fanfulová | NPI ČR | ICT v ŠVP, Integrace ICT do života školy |
Využití ICT ve výuce na 1. stupni, Tvorba a zpracování dokumentů, Digitální gramotnosti, Robotika |
Mgr. Tomáš Feltl | Gy Polička | ICT v ŠVP, Infrastruktura pro tvorbu a sdílení učebních materiálů |
Využití ICT ve výuce chemie, přírodopisu, Příklady využití technologií - digitální měřicí soupravy, 3D tisk |
PaedDr. Jana Jirušová | Gy Voděradská Praha | ICT v ŠVP | Využití ICT ve výuce výtvarné a multimediální výuky |
Ing. Ondřej Kasan | Gy Voděradská Praha | Infrastruktura pro tvorbu a sdílení učebních materiálů | Možnosti LAN a. cloudová řešení pro školu |
Mgr. Monika Lekovská | ZŠ Čakovice | ICT v ŠVP | Využití ICT ve výuce nové informatiky, robotika, Využití ICT ve výuce na 1. stupni |
Mgr. Radek Maca | NPI ČR | Řízení a plánování rozvoje ICT, Profesní rozvoj | ICT v edukačním procesu, Plánování rozvoje služeb ICT, Projektové vyučování, Projekt školy, Aktuální zdroje informací, Metodik a jeho tým |
Mgr. Jana Málková | Gy Voděradská Praha | ICT v ŠVP, Integrace ICT do života školy | Využití ICT v matematice, Informační a vzdělávací systém školy |
PaedDr. Ondřej Neumajer, Ph.D. | NPI ČR, PedF UK | Profesní rozvoj, Integrace ICT do života školy | Moderní didaktické teorie na příkladech využití technologie ve výuce, Webová prezentace školy |
Doc. Ing. Pavel Petr, Ph.D. | Univerzita Pardubice | Infrastruktura pro tvorbu a sdílení učebních materiálů | Legislativní předpisy při práci s ICT, Bezpečnost, hygiena a ergonomie, Možnosti online služeb ICT pro vytěžování a sdílení dat |
Mgr. Roman Podlena | Gy Matyáše Lercha Brno | ICT v ŠVP | Využití ICT ve výuce matematiky, algoritmizace |
Mgr. et. Mgr. Pavel Sovič |
Střední odborná škola pro administrativu Evropské unie | ICT v ŠVP |
Využití ICT ve výuce francouzského jazyka, projektové vyučování |
Mgr. Milan Šatra | Základní škola Aš | ICT v ŠVP, Profesní rozvoj |
Využití ICT ve výuce fyziky a matematiky, Nová informatika, Didaktika distančního vzdělávání |
Mgr. Roman Úlovec | Gy Cheb | Integrace ICT do života školy | Vývoj vzdělávacích modulů pro internet, Praktická aplikace v LMS Moodle |
Studium realizujeme v Praze na Gymnáziu Na Pražačce, Nad Ohradou 2825/23, Praha 3 Žižkov, 130 00 (viz http://www.gymnazium-prazacka.cz/kontakty).
Studium stojí 17 800 Kč včetně DPH a je akreditováno v systému DVPP pod č.j. Akreditace MŠM - 904/2022-5-132.
Když už jste dočetli až sem, věřím, že máte o studium zájem buď vy osobně nebo někdo z vašich kolegů. Mohu-li vám pomoci, neváhejte se zeptat buď telefonicky nebo mailem.
Ať se rozhodnete v otázce studia jakkoliv, přeji vám hodně úspěchů ve vaší práci i po ní.
mobil: 774 696 160
PS: Třeba vás zajímá, co zajímá mne...nebo co mne také udivuje nebo najdete inspiraci ve věčných pravdách