Před časem jsem se pod lehkým nátlakem rostoucího počtu blogů dokopal k založení rubriky zajímavostí, které mne něčím zaujaly. Vesměs se jedná o hrubý výběr článků z internetu, knih, časopisů, zpráv nebo odkudkoliv. Zatím vše plácám na jednu hromadu a jediné kriterium dělení příspěvků je čas....
Takže se nechte inspirovat, pokud se vás alespoň jediný příspěvek zaujme, děkuji - má práce splnila svůj účel:-)
Č. | Název | Anotace | datum | zdroj |
2014_12 | Konec prokrastinace |
Taky se vám stává, že se vám nechce do nějakého úkolu a hledáte
spoustu jiných činností, které jsou "mnohem důležitější"? A když už nic
jiného nemůžete dělat, tak se aspoň snažíte hledat důvody, proč to nejde
zrovna teď? |
17.12.2014 |
LUDWIG, Petr. Konec prokrastinace: jak přestat odkládat a začít žít naplno. Vyd. 1. V Brně: Jan Melvil, 2013, 271 s. Briquet. ISBN 978-80-87270-51-6. |
2014_11 | Strategie digitálního vzdělávání |
Vláda schválila Strategii digitálního vzdělávání do roku 2020. Celý koncept navazuje na strategický materiál podpory rozvoje ekonomiky ČR Digitální Česko - Cesta k digitální ekonomice. Celá strategie má tři základní cíle a k jejich naplnění popisuje sedm směrů intervence. Více si přečtěte v tomto stručném výtahu, nebo v celé koncepci. |
12.11.2014 |
http://www.msmt.cz/ministerstvo/novinar/vlada-schvalila-strategii-digitalniho-vzdelavani-do-roku |
2014_10 | Virtuální kroužky |
Každý týden probíhá v pravidelném termínu
webinář, kde budou moci
žáci/studenti sledovat svého lektora online. Proberou spolu zvolené téma,
budou moci klást otázky, pracovat paralelně s lektorem, diskutovat mezi
sebou. Následně dostanou na týden zadání, které po vypracování zpřístupní lektorovi na stránce kurzu a lektor jim jejich práce vyhodnotí. Dle potřeby mohou lektorovi kdykoliv psát nebo diskutovat i navzájem mezi sebou. V případě neúčasti nebo potřeby prohlédnout si výklad znovu bude každý webinář archivován ve formě videa a přístupný účastníkům kurzu. |
5.10.2014 | |
2014_09 | Svět vzdělává |
Shodou okolností na den učitelů, sice již v roce 2013, měl přednášku o vzdělávání Ondřej Štefl. Na stránkách organizace SCIO doporučuji shlédnout jeho prezentaci Svět vzdělává. Najdete v ní trochu historie a hlavně náhled na budoucnost vzdělávání. |
2014_09 | |
2014_08 | Školní knihovna |
Jednotícím prvkem vzdělávání je digitalizace informací a tvorba vlastního "informačního systému" s distribuovanými zdroji a jedním metadatovým rozcestníkem. Více informací i s prezentací najdete zde. |
2014_08 | |
2014_07 | MS ve fotbale |
MS ve fotbale se koná 1x za 4 roky. I proto je
to takový sportovní svátek. Letos dal této akci zvláštní náboj také
pořadatel. Dějištěm (nejen) finalového zápasu bal totiž stadion Maracaná v
Brazílii. |
2014_07 | |
2014_06 | Očista Tádž Mahálu |
Způsob, kterým má být Tádž Mahal očištěn je naprosto tradiční – na postižená místa se nanese asi dva milimetry tlustá vrstva vápna, které obsahuje různé složky půdy, které mramoru vrátí bílou barvu. Vše se po zaschnutí opatrně ručně seškrábe. Celá procedura trvá asi dva měsíce. Stejně se už postupovalo v letech 1994, 2001 a 2008 |
2014_06 | |
2014_06 | Motivace ve vzdělávání |
Vzdělávání je vlastně proces od vyhledávání dat, jejich zpracování do informací a následná transformace ve znalosti. Znalosti jsou tedy poskládané informace použitelné v praxi. A jak přimět žáky, studenty i dospěláky, aby se vzdělávali? MOTIVACÍ, ideálně vnitřní motivací. Pokud člověk získá zájem o věc, pak se ji naučí nejen ovládat, ale i smysluplně využívat. |
2014_06 |
Miroslav Polách:
O svobodě
ve vzdělávání |
2014_05 | Čtyři zabijáci vztahů |
Přemýšlíte, co máte dělat, abyste s někým vycházeli skvěle? K tomu bylo napsáno hodně knih a nespočet článků. Možná by stačilo nedělat to, co vztahy ničí. Podívejte se na zajímavé video o tom, co vztahy ničí. |
2014_05 |
Max Kašparů:
Čtyři zabijáci vztahů |
2014_04 | Máte odvahu snít svůj sen? |
O čem asi sní stonožka, která se nemůže zvednout
na dvě nohy jako člověk, nebo se vznést do prostoru jako pták? O čem sníme
my lidé, když můžeme chodit vzpřímeně, lítat v letadle a vidíme náš svět v
celé prostorové kráse? A realizujeme své sny či představy? |
2014_04 | |
2014_03 | Deset způsobů, jak být šťastnější |
Pro mnohé je to neuvěřtelné, ale k pocitu štěstí si můžeme pomoci hlavně my sami. Přitom je to zcela jednoduché a nebudete k tomu potřebovat žádný speciální trénink či dovednosti... Přečtěte si 10 způsobů, které Vám pomohou k pocitu štěstí. Myslím si, že některé občas používáte. Ale chce to pravidelněji ... více zde |
2014_03 |
Inspirací, vlastně hlavním zdrojem psaní tohoto
článku je web http://dreamlife.cz |
2014_03 | Co je to štěstí |
Štěstí má několik stránek - rozumová a citová je známa několik
století, moderní doba přidává "být součástí života". |
2014_03 |
Jeden z dílů televizního seriálu Metuzalém byl
věnován povídání o štěstí. Zde najdete celý záznam dílu
O štěstí |
2014_02 | Novoroční předsevzetí - jak si stojíme |
V lednu jste se mohli, milí návštěvníci, vyjádřit na téma "Dodržování
novoročních předsevzetí. S výsledky se můžete seznámit v
tomto samostatném dokumentu. |
2014_02 |
Vlastní anketu najdete
zde. |
2014_01 | Dokouřeno? | S novým rokem si řada lidí dává nejrůznější předsevzetí. Každoročním evergreenem je "Přestanu kouřit"... V červencovém časopise Týden jsem objevil zajímavý článek o kouření, o názorech lékařů, o finanční náročnosti, o účinnosti různých odvykacích metod ... no, kousek najdete zde | 2014_01 |
celý článek najdete zde |
Archiv - 2013 | Archiv příspěvků roku 2013 | 2013_01 | přehled příspěvků roku 2013 | |
Archiv - 2012 | Archiv příspěvků roku 2012 | 2012_01 | přehled příspěvků roku 2012 | |
Archiv - 2011 | Archiv příspěvků roku 2011 | 2011_01 | přehled příspěvků roku 2011 | |
Archiv - 2010 | Archiv příspěvků roku 2010 | 2010_01 | přehled příspěvků roku 2010 | |
Archiv - 2009 | Archiv příspěvků roku 2009 | 2009_01 | přehled příspěvků roku 2009 |
Cituji z pracovní verze strategie, která byla zveřejněna k diskusi široké odborné diskusi letos v létě.
Strategie digitálního vzdělávání proto formuluje tři prioritní cíle, ke kterým budou směřovat první intervence:
Otevřít vzdělávání novým metodám a způsobům učení prostřednictvím digitálních technologií,
Zlepšit kompetence žáků v oblasti práce s informacemi a digitálními technologiemi,
Rozvíjet informatické myšlení žáků.
Těchto cílů nelze dosáhnout bez toho, aniž by bylo podpořeno budování a rozvoj infrastruktury ve školách, což napomůže rovněž k nediskriminačnímu přístupu k digitálním učebním zdrojům, a to jak ve škole, tak mimo ni. Bude rovněž nutné podpořit modernizační a inovační procesy ve školách a současně s tím rozvíjet také procesy sledování a hodnocení těchto procesů. Všechny zmíněné prvky Strategie bude nutné podpořit aktivitami, které umožní porozumění procesům začleňování digitálních technologií do vzdělávání širší veřejností.
Strategie seskupuje opatření do sedmi hlavních směrů intervence:
1. Nediskriminační přístup k digitálním vzdělávacím zdrojům
Z podstaty charakteru elektronických materiálů oproti hmotným statkům mohou být digitální zdroje bez dalších nákladů využívány všemi zájemci, kteří o ně projeví zájem. První směr intervence směřuje k tomu, aby mohly být digitální zdroje dále šířeny a využívány, nebránila tomu ochrana duševního vlastnictví a autorská práva a zájemci měli o existenci a o vlastnostech a zkušenostech s používáním takových materiálů k učení možnost se jednoduše a rychle dozvědět.
2. Podmínky pro rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení žáků
Pro plnohodnotné uplatnění jedince ve společnosti 21. století jsou nezbytné schopnosti účelně a efektivně pracovat s digitálními technologiemi a chápat základní principy, na kterých tyto technologie fungují. Ve světě, ve kterém jsme stále více obklopeni a ovlivňování technologiemi je důležité již od útlého věku rozvíjet a napomáhat chápání způsobu „uvažování“, které používají počítače. Opatření v této oblasti intervence směřují v tomto směru k aktualizaci a modernizaci kurikula - rámcových vzdělávacích programů základního a středního vzdělávání. Zároveň je jejich cílem propojování formálního a neformálního vzdělávání a informálního učení a zajištění možnosti uznávání předchozích výsledků učení včetně zkušeností z pracovního života.
3. Podmínky pro rozvoj digitálních kompetencí a informatického myšlení učitelů
Máme-li rozvíjet u žáků digitální kompetence, je nutné, aby stejnými kompetencemi vládli i učitelé. Opatření v této oblasti intervence směřují ke vzniku standardu dovedností a kompetencí učitele pro uplatnění digitálních technologií, k integraci technologií do pregraduální přípravy učitelů a ke vzniku nabídky dalšího vzdělávání, vzdělávacích materiálů a podpory učitelů v této oblasti
4. Budování a obnova vzdělávací infrastruktury
Aby bylo možné využívat digitální technologie v každém okamžiku, kdy to učitel i žák považují za vhodné, je nutné mít školy a školská zařízení vybaveny pestrým prostředím digitální infrastruktury a vysoce kvalitním připojením k internetu. Má-li být škola připravena na stav, kdy každý žák pracuje s digitálním zařízením (1:1), musí být tento poměr nejdříve nastolen mezi učiteli. Na tato opatření se soustředí čtvrtý směr intervence.
5. Inovační postupy, sledování, hodnocení a šíření jejich výsledků
Změny ve školách dnes vznikají zejména díky zavádění technologií do oblastí, ve kterých dříve využívány nebyly. Aby se jednalo o skutečné inovace vedoucí ke zkvalitnění učení, musí spolu veřejný, soukromý a neziskový sektor spolupracovat. Zároveň musí český pedagogický výzkum problematiku digitálních technologií inkorporovat do svých aktivit, instituce zabývající se zjišťováním a monitoringem situace ve školách musí této problematice věnovat větší pozornost, a kromě vybavení sledovat také způsoby využívání digitálních technologií, postoje aktérů a další jevy. Zjištěné informace musí být pravidelně zveřejňovány a poskytovány k diskuzi a pro další analýzy a interpretace. Musí být legislativně ošetřeno, že data, která vznikají při práci žáků s počítači a počítačovými sítěmi nebudou zneužívána a nestanou se předmětem obchodu. Do této oblasti intervence patří i další různé podpory inovačních postupů ve vzdělávání.
6. Systém podporující rozvoj škol v oblasti integrace digitálních technologií do výuky a do života školy
Pro úspěšné prosazení klíčových kroků navrhovaných touto strategií je nutné celý proces její realizace monitorovat, vyhodnocovat a řídit kvalifikovanými odborníky. Dosavadní zkušenosti ukazují, že tohoto kroku nelze dosáhnout bez jednoznačné gesční zodpovědnosti příslušných pracovníků MŠMT, kteří mají digitální agendu na starosti a jejich úzké spolupráce s dalšími odborníky v rezortu vzdělávání. Po vzoru úspěšného modelu a on-line aplikace Profil Škola21 je nutné zahájit práce na modelu Profil Učitel21, který bude metodickým nástrojem napomáhajícím integraci digitálních technologií do práce učitele, rozvoji jeho dovedností a kompetencí v této oblasti. Klíčovou skupinou čelních učitelů jsou ICT metodici na školách, jejichž práci je nutné podpořit souborem provázaných opatřen,í z nichž nejnáročnější je vznik pozice krajského ICT metodika. Další opatření tohoto směru intervence se věnuje absenci metodických doporučení učitelům pro integraci digitálních technologií do výuky (šíření příkladů dobré praxe), ale i zřizovatelům škol.
7. Porozumění veřejnosti cílům a procesům integrace technologií do vzdělávání
Největší překážkou inovací ve vzdělávání jsou zastaralé představy mnoha aktérů na poli školství (úředníků, zřizovatelů, učitelů, rodič…). Cílem je zvýšit porozumění cílům a procesům integrace technologií do vzdělávání a přiblížit potřebnost a nezbytnost dalších kroků na tomto poli.
Vztah cílů a směrů intervence je na následujícím obrázku:
Nebývalé představení připravili v semifinále MS ve fotbale Němečtí fotbalisté domácím Brazilcům. Během 6 minut vstřelili domácím 4 góly.
Jedna z nejslavnějších staveb světa, Tádž Mahal v indické Agře, podstoupí už počtvrté v posledních dvaceti letech léčební kůru. Bahenní zábaly mu mají vrátit bílou barvu a odstranit žluté skvrny, které způsobuje znečištěné ovzduší.
Monumentální památník, který nechal na památku své předčasně zemřelé manželky postavit mogul Šahdžahán v první polovině 17. století (mauzoleum se stavělo 22 let), je od roku 1983 součástí Seznamu světového dědictví UNESCO a každý rok ho navštíví až čtyři miliony lidí.
Stavba trpí znečištěným ovzduším, které produkuje průmyslové město Agra. To má kolem 1,8 milionu obyvatel. Velkou zátěží je zejména doprava a místní rafinerie.
Způsob, kterým má být Tádž Mahal očištěn je naprosto tradiční – na postižená místa se nanese asi dva milimetry tlustá vrstva vápna, které obsahuje různé složky půdy, které mramoru vrátí bílou barvu. Vše se po zaschnutí opatrně ručně seškrábe. Celá procedura trvá asi dva měsíce. Stejně se už postupovalo v letech 1994, 2001 a 2008.
Jak navodit vnitřní motivaci?
Správný mentor by měl pracovat s pojmem plynutí (v originále „flow“- pozn. red.), který poprvé použil pan Csíkszentmihályi. Je to duševní stav, kdy je člověk zcela ponořen do činnosti, kterou dělá. Dělá ji proto, že ho baví. Nevnímá okolí, ani čas. V mozku se mu produkuje dopamin, což je hormonální látka zvyšující spokojenost a kreativitu. V podstatě zjednodušuje proces učení. Zprostředkovává člověku emoční zpětnou vazbu, která ho dál motivuje. Učitelé by podle mne měli vytvářet ve školách takové prostředí, ve kterém studenti mohou stavu plynutí snadno dosahovat.
Existují zde tři základní prvky:
Prvním je smysl. Učitel by měl vysvětlit studentům, v čem je smysl látky, kterou se učí. Kde mohou nově získané znalosti uplatnit ve svém životě. Jak bude vypadat, když například zítra vstanou a budou mít lepší ekonomické znalosti. Jak to ovlivní jejich chování. Jak budou moci lépe predikovat, kam si dát své úspory a podobně.
Druhým je autonomie. Ve třídě by měla platit skutečná svoboda myšlenek. Žádný z názorů by neměl být předkládán naprosto dogmaticky. Naopak každý názor by měl být podnětem k diskuzi. V takovém prostředí se autonomie jedince může plně projevit.
Třetím prvkem je mistrovství. Je velmi důležité, aby existoval soulad mezi znalostmi studenta a výzvou v podobě zkoušky, která ho čeká. Pokud bude moc těžká a on to celou dobu ví, bude ho to od učení odrazovat. Když bude naopak moc lehká, vůbec nic ho nenutí k tomu, aby na sobě pracoval. Práce učitele je tedy v tomto směru podobná jako práce manažera v 21. století. Manažer spíše než aby diktoval, přerozděluje úkoly mezi své podřízené tak, aby měli správný poměr mezi svými dovednostmi a složitostí zadaného úkolu.
Celý rozhovor o svobodě ve vzdělávání, osobním rozvoji a vnitřní motivaci s Miroslavem Poláchem, konzultantem z GrowJOB institutu najdete na adrese: http://www.growjob.com/clanky-personal/motivace-vzdelavani/
Tyler Dewitt: Učitelé, vneste do vědy trochu zábavy: video na TED: http://www.ted.com/talks/tyler_dewitt_hey_science_teachers_make_it_fun
Vlastně je to jednoduché...zde uvedu jen jejich výčet a jistě mi dáte za pravdu.
Více podrobností o tomto desateru najdete v tomto samostatném článku
Tak co, nevěříte? Vyzkoušejte to ...aspoň měsíc. A pak mi třeba napište:-)
Více si můžete přečíst v tomto článku.
je charakterizováno stavem vědomí, charakterizované spokojeností, láskou, radostí i slastí. Pocit štěstí má několik stránek. Od starověku jsou známy dvě stránky - rozumová - eudanmonia (= správně žitý život) a citová - hedonia (= blaho, slast). Moderní doba k tomu přidává - být součástí života (aktivně se účastním života).
V mozku máme tomuto odpovídající dvě mapy (funkční systém buněk a synapsí) tvořící pocit štěstí. Stačí zajistit bezpečí, potravu, sexuálního partnera, prostě vše, co považujeme za krásné a mapa slastí se rozzáří:-). Druhá mapa je mapa sebeuvědomování. Tato mapa říká druhé mapě emocí, co je štěstí a co neštěstí. Obě mapy se mohou dostat do sporu = spor mezi srdcem a rozumem.
Vztah lidí ke štěstí se zjišťuje např. prostřednictvím anketních otázek. Pro lidi v různém věku je štěstím něco jiného. Nejšťastnější jsou děti a pak staří lidé. Nejméně šťastní jsou lidé ve středním věku.
Celou zhruba čtvrthodinovou přednášku si můžete prohlédnout na této adrese: http://www.youtube.com/watch?v=1si3MObALao
S novoročními předsevzetími se pojí krátké zastavení, rekapitulace toho, co se mi podařilo v končícím roce, jak jsem se změnil, jak vlastně působím na ostatní. časopisu vyplývá, že už po týdnu vzdává novoroční předsevzetí 22 % z vás, 16 % dokonce předsevzetí lituje už druhý den. Do měsíce pak vzdává svá předsevzetí dalších 33 % z vás. Ačkoli výsledky nezní moc optimisticky, necelá třetina (30 %) a i to je pěkné číslo :-), bere svá předsevzetí vážně a co si slíbí, to dodrží.
V každém případě je potřebné se občas zastavit a ohlédnout zpátky. A tu teprve poznáme, co za námi zůstává... Doufejme, že nikoliv spoušť, ale věcné výsledky našeho snažení, naší práce. Potom se mnohem snadněji navazuje a REÁLNĚ plánuje, co dál. Taková kontrola toho, co se nám daří má i obrovský psychologický efekt. Kdo z nás nezažívá radost, když si může některou z položek "odfajfknout" a říci si: "Tak a mám to hotovo". A u každého takového splnění úkolu zažít radost, pocit vnitřního uspokojení, vyjádření si alespoň interní pochvaly.
Duševní pohoda je, jak známo, předstupeň fyzické pohody, dobré nálady a je základním předpokladem spokojeného života.
Ať se Vám daří:-)
...Z dlouhodobého výzkumu britského epidemiologa Richarda Dolla (sledoval 40 000 respondentů po dobu 50 let) vyplynulo, že rozdíl v délce života kuřáků a nekuřáků je 10 let!!!
...
Třeba pomůže kuřákům ve splnění jejich předsevzetí přestat kouřit těchto pár údajů:
Co se děje v těle kuřáka , když přestanete kouřit, tedy po POSLEDNÍ cigaretě:
Po 20 minutách: krevní tlak a puls se vrací do normálu.
Po 8 hodinách: hladina nikotinu a oxidu uhelnatého se sníží o polovinu, hladina kyslíku se vrátí do normálu.
Po 24 hodinách: oxid uhelnatý je vyloučen z těla, plíce se začnou očišťovat od hlenu a ostatních pozůstatků kouření.
Po 48 hodinách: v těle už není žádný nikotin, lepší se chuť i čich.
Po 72 hodinách: zlepší se dýchání, průdušky se uvolní, a zvýší se energetická úroveň těla.
Po 2 - 12 týdnech: zlepší se krevní oběh.
Po 3 - 9 měsících: kašel, sípání a problémy s dýcháním začnou mizet.
Po 1 roce: riziko srdečního infarktu se sníží na polovinu.
Po 10 letech: riziko rakoviny plic se sníží na polovinu.
Po 15 letech: riziko srdečního infarktu klesne na stejnou úroveň jako u celoživotního nekuřáka.
Více najdete v tomto článku