Zaujalo mne - archiv 2009

Po dosti dlouhém váhání a přemlouvání se a sepisování poznámek po papírech, sešitech, složkách jsem se konečně dokopal k tomu, abych si založil rubriku zajímavostí. Na toto místo tedy budu ukládat články, které mne zaujmou. A to buď z internetu nebo knih nebo odkudkoliv. Zatím bez rubrik, uvidím, kolik času tomu budu moci věnovat....

 

Č. Název Anotace datum zdroj
025 Katastrofy nám nehrozí Peníze z politiky likvidují nestranný výzkum o globálním oteplování," tvrdí profesor MIROSLAV KUTÍLEK 2009_12 REFLEX č. 51-52, ročník 2009 rubrika Rozhovor, str. 16
024 Krize teprve přijde Bude mít Dr. Zkáza pravdu? Jsme teprve před začátkem krize? 2009_11 REFLEX č. 49, ročník 2009 rubrika Portrét týdne, str. 13
023 Osmerčata Je dle Cyrila Höschla chování ženy, která porodila do neutěšených podmínek osmerčata nezodpovědné? 2009_10 REFLEX č. 31, ročník 2009 rubrika Očima Cyrila Höschla
022 České děti jsou šťastné Výsledek výzkumu Českého výboru pro UNICEF 2009_09 http://www.osn.cz/zpravodajstvi/zpravy/zprava.php?id=1444
021 Jak dosáhnout toho, aby se lidé na vaše stránky vraceli Podcasting Pavla Řehulky o tom, jak zvýšit přesvědčivost vašich stránek 2009_08 http://www.jakzvysitprodej.cz/system/aby-vase-stranky-privedly-vice-zakazniku
020 Jak zvýšit přesvědčivost vašich stránek Podcasting Pavla Řehulky o tom, jak zvýšit přesvědčivost vašich stránek 2009_07 http://www.jakzvysitprodej.cz/system/aby-vase-stranky-privedly-vice-zakazniku
019 Velká konečná Ruská hra Velmi dobrý popis příčin politiky USA vůči ostatním zemím a hlavně vůči Rusku - hlavně PROČ to dělají... 2009_06 http://www.mwm.cz/clanek1.php?id=1290&pjmeno=&kredit=&p1
018 MDD Mezinárodní den dětí měl upozorňovat na práva a potřeby dětí, je tomu skutečně tak i dnes? 2009_06 http://cs.wikipedia.org/wiki/Mezinárodní_den_dětí
017 Jak přivést zákazníky na web Video Pavla Řehulky o tom, jak snadno a rychle zatraktivnit pro klienty své webové prezentace 2009_05 http://www.jakzvysitprodej.cz/system/aby-vase-stranky-privedly-vice-zakazniku
016 Škola pro 21. století Přednáška B. Brdičky na konferenci Počítač ve škole 2009 2009_04 http://gynome.nmnm.cz/konference/default.asp?nm=20
015 Co očekává život od školy Přednáška P. Bera na konferenci Učíme pre život, prezentace 2009_03 http://ucimeprezivot.spaces.live.com/blog/cns!2D4BBD8558708CBE!804.entry
014 Standard učitele Jak by měl vypadat učitel, nikoliv však vzhledově, ale jaké kompetence by měl mít, aby dokázal učit podle nové koncepce 2009_03 http://www.skav.cz/admin/upload/fck/file/konference/duben%202009/standard%20k%20diskusi.doc

nebo

souhrn na www.ceskaskola.cz

013 Zpráva ČŠI o ICT 6. ledna 2009 byla na stránkách ČŠI zveřejněna zpráva datovaná "leden 2008", která sumarizuje výsledky inspekcí v školním roce 2005/6 a školním roce 2006/7 2009_02 http://www.csicr.cz/upload/1.%20Užití%20ICT%20ve%20školách%20za%20uplynulé%20dva%20roky.pdf
012 Nový manažerský slovník aneb odkomunikuj budžet na prežošce
Velmi roztomilý následek čísi prudké srážky
s manažerským světem
2009_02 REFLEX, 35/2008, str. 68
011 Proč peníze lezou na mozek Američtí psychologové v posledních letech konstatují významný nárůst money disorders - PORUCH NAKLÁDÁNÍ S PENĚZI. 2009_01 REFLEX, 03/209, str. 68
010 Humanart Web mladých umělců vesměs ze středních škol zaměřený na fotografie, komiksy, hudbu 2008_01 http://www.humanart.cz
009 Jak volit vhodný SW nástroj pro výuku? Popis tří modelů vzdělávání a analýza vhodných sw nástrojů pro jejich podporu 2008_11 http://www.elearningeuropa.info/directory/index.php?page=doc&doc_id=6148&doclng=1
008 Objevte klíč k vlastnímu učebnímu stylu Tabulka, podle které lze odhadnout vlastní učební styl 2008_10 http://www.novinky.cz/clanek/129406-objevte-klic-k-vlastnimu-ucebnimu-stylu.html
007 Koncepce MŠMT v oblasti ICT Návrh koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání v období 2009-2013 2008_10 http://www.ceskaskola.cz/ICTveskole/Ar.asp?ARI=105433&CAI=2129 
006 Voda na Marsu Zpráva z NASA potvrzuje existenci vody 2008_08 http://aktualne.centrum.cz/zahranici/amerika/clanek.phtml?id=609330
005 10 principů internetové bezpečnosti škol Doporučení amerických pedagogů 2008_07 http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2244
004 Jen počítače nestačí... Průzkum dopadu přidělení počítačů žákům 2008_06 www.spomocnik.cz
003 Kompetence pro trh práce Většina z výstupů projektu MSK s cílem pomoci lidem se ohodnotit - jak jsem na tom 2008_06 www.mamenato.cz
002 Poplatky ve zdravotnictví Porovnání poplatků za zdravotnické služby v ČR a SRN 2008_05 mail
001 Jsou technologie pro výuku přínosem? Veřejná debata The Economist nad přínosem ICT 2008_02_01 http://www.spomocnik.cz/index.php?id_document=2179

Standard učitele

V roce 2005 byl schválen nový školský zákon - viz např. http://www.msmt.cz/uploads/soubory/zakony/Uplne_zneni_SZ_317_08.pdf . Tento zákon stručně řečeno přináší zásadní změnu v pojetí vzdělávání. Stát již nevytváří konkrétní povinný obsah formálního vzdělávání, ale nastavuje pouze rámcové vzdělávací programy. Ty jsou popsány pro každý typ školy v tzv. RVP a obsahují kromě cílů vzdělávání pouze výstupy, které by měl žák získat. Pedagogové na školách si zpracovávají podle svých materiálních, personálních, finančních, sociálních podmínek zpracovávají vlastní obsah, rozsah a formy výuky ve svém školním vzdělávacím program (ŠVP). Ačkoliv byl současně se školským zákonem přijat také zákon o pedagogických pracovnících, nebyly de facto stanoveny požadavky na učitele, kteří by měli nový způsob výuky realizovat. Dokonce se ani na vysokých školách příliš nezměnil způsob výuky budoucích pedagogů. Teprve nyní se objevil první pracovní materiál, který se snaží popsat požadavky na učitele "nové doby". Jedná se o vstupní materiál k diskusi. Není definitivní a má spíše charakter podnětný. Obsahuje několik oblastí učitelovy práce:

Materiál naznačuje, co by v uvedených oblastech měl pedagog dělat. Obsahuje kromě řady známých a používaných činností (individualizuje výuku s ohledem na možnosti žáků, modifikuje učební metody, hodnotí žáky, ... ), ale také nové aktivity (je aktivním členem školního společenství, aktivně se zapojuje do života školy, tvorby ŠVP, ...) Místy však obsahuje až utopické požadavky (např. efektivně komunikuje a spolupracuje s dalšími partnery školy – zástupci zřizovatele školy, pracovníky inspekce, pedagogicko-psychologickými poradnami, speciálně pedagogickými centry, středisky výchovné péče, institucemi pro vzdělávání učitelů, se zaměstnanci knihoven, muzeí apod.), což by v praxi mohlo znamenat, že by se bavil každý s každým, což by jednak paralyzovalo systém řízení a jednak by to bylo neúměrně zdlouhavé a neefektivní. Ale je to materiál inspirativní, konečně popisující, na co by se měli zaměřit jednak učitelé sami a jednak i vysoké školy, připravující nové učitele. Přečtěte si a zapojte se do diskuse. Více zde...

HumanArt

Velmi zajímavý web mladých študáků, který je založen na principu svobodného publikování. Autoři na něm prezentují svá díla především z oblasti digitální fotografie, kreslených obrázků, sami se "hecují" různými úkoly, soutěžemi za účelem "Kdo to dokáže lépe?" Navíc se každé zveřejněné dílo může komentovat a vyjadřovat své názory. Nutno podotknout, že jsou to názory věcné...žádné hrubé nic neříkající osobní výpady typu to je blbost, autor je vůl... Někteří z prezentujících se již prosadili i ve veřejnosti. Stojí určitě za shlédnutí jednak kvůli kvalitě děl a jednak kvůli stavbě webu. Více zde...

SW nástroj pro tvorbu obsahu odpovídající výukovému modelu

Jaké vzdělávací možnosti odpovídají jednotlivým SW nástrojům? Jaký SW nástroj je vhodnou podporou pro specifický typ výukového modelu? Jaký nástroj je třeba zvolit pro daný výukový model? V dalším textu uvádíme tři prototypové modely vzdělávání a pět různých výukových typů systémů pro tvorbu obsahu (CMS). Poté jsme provedli analýzu těch modelů výuky, které jsou nejvhodnější pro každý druh CMS. Více zde...

Objevte klíč k vlastnímu učebnímu stylu

Každý z nás má výjimečnou kapacitu naučit se velké množství informací. Každý z nás má možnost objevovat nové věci a přicházet s kreativními nápady. Každý z nás k tomu však potřebuje jiný způsob. Objevte klíč, jak se dostat ke svým znalostem a svému potenciálu vůbec. Více zde...

Koncepce MŠMT v oblasti rozvoje ICT

Dovolím si laskavého čtenáře hned na začátku příspěvku upozornit, že tato koncepce mne zaujala NEGATIVNĚ. Během svého působení v odboru SIPVZ MŠMT (březen 2004 - září 2006) jsem realizoval koncepci SIPVZ z roku 2000 a měl možnost se podílet na tvorbě realizačních plánů této koncepce. Ne, že bych chtěl do nebe vzývat staré časy, ale přece jen se nám podařilo po počátečním nepovedeném vstupu projektu INDOŠ leccos napravit. V posledních dvou letech (2005 - 2006) se rapidně zvedala aktivita škol a program se dostával do rutinního provozu. Do škol tekly účelové prostředky na ICT služby dle požadavků a potřeb jednotlivých škol, aktivnější školy si mohly vylepšit svůj profil prostřednictvím projektů. 

Nově připravená koncepce však s účelovými prostředky moc nepočítá a tak to vypadá, že se tato koncepce, místo aby navázala na to lepší z minulých let, mine účinkem.

Ale udělejte si obrázek o kvalitě současného materiálu sami... více zde.

Ochutnali jsme vodu z Marsu, jásá NASA

Američtí vědci z NASA provedli první chemickou analýzu na jiné planetě. Výsledky průzkumu sondy Phoenix jsou údajně "spektakulární".

Na Marsu je tolik živin, že zde prý lze pěstovat chřest. Definitivně byla také potvrzena existence vody, která je předpokladem pro vznik života. "Máme vodu," prohlásil ve čtvrtek vědec William Boynton. "Poprvé jsme se marsovské vody poprvé dotkli a ochutnali ji." Samozřejmě jen pomocí přístrojů... více zde

10 principů internetové bezpečnosti škol

Výukovou činnost si v současné době bez internetu již neumíme představit. V praxi však často narážíme na problém, jak zajistit, aby bylo možné internet k výuce využívat, a zároveň zabránit jeho zneužívání nejen ve školách ale všude, kde k němu mají děti přístup.

Pro mnohé z nás možná může být zajímavé, jaká doporučení pro zajištění internetové bezpečnosti dávají školám vedoucí představitelé dvou školských obvodů ze Spojených států - Sharnell Jackson z Chicaga a Miguel Guhlin ze San Antonia v Texasu... více zde

Jen počítače nestačí

Dva američtí výzkumníci Cristian Pop-Eleches z Columbia University a Ofer Malamud z University of Chicago nedávno zveřejnili studii The Effect of Computer Use on Child Outcomes (Vliv využití počítačů na výukové výsledky dětí), která se zabývá vyhodnocením projektu Euro 200, jež poskytuje počítače nejchudším žákům státních škol v Rumunsku. Projekt běží již od roku 2005. Nejchudší rodiny v rámci něj pro své děti docházející do školy získávají od rumunského ministerstva školství 200 € poukázku na nákup počítače včetně sady výukových programů.

Do určité míry se podařilo záměr projektu naplnit. 94% příjemců si skutečně počítač pořídilo. Zvýšila se vybavenost rumunských domácností a nezanedbatelný byl dokonce i vliv na celkový prodej počítačů v Rumunsku. Výzkum ale ukázal, že projekt Euro 200 má jeden zcela zásadní problém. Nepodařilo se identifikovat žádný přínos, který pořízení počítačů mělo mít na výukové výsledky žáků. Naopak, výsledky žáků, kteří obdrželi počítač, se z pohledu statistiky dokonce zhoršily.. ... více zde

Kompetence pro trh práce

V Moravskoslezském kraji byl v rámci evropských projektů Equal projekt "Kompetence pro trh práce". Není tajemstvím, že nejen znalosti rozhodují o tom, jestli najdeme uplatnění, které nám vyhovuje a naplňuje nás i očekávání zaměstnavatele. Někdy si děláme příliš velké ambice, jindy se podceňujeme. Na stránkách projektu www.mamenato.cz najdete řadu informací o 14 kompetencích, které jsou pro uplatnění v dnešním světě potřebné a pro které byly vyvinuty tréninkové programy a materiály. ... více zde

Poplatky ve zdravotnictví

Poplatky v ČR a SRN

Tady máme socialistický kapitalismus, tam je sociální kapitalismus a v tom je velký rozdíl.Tam nemají nějaké Cikrty či Julínky, ale sestavení celého systému přenechali odborníkům. To, co z toho vzniklo, je sociálně spravedlivé a přijatelné pro všechny. Nikdo není znevýhodněn a každý přispívá na zdravotnictví dle svých možností. U nás nejvíce sociálně nespravedlivé je právě to, co oba Tomášové vychvalují jako největší přednost: - hranice 5000 Kč pro každého..... více zde

Jsou technologie pro výuku přínosem?

Online verze známých anglických novin The Economist přišla před nedávnem s velmi zajímavou aktivitou. Jedná se o veřejnou debatu k různým velmi palčivým problémům týkajícím se vzdělávání. Použitá forma má dlouhou tradici vyvinutou diskusním klubem na Oxfordu. Předem se přesně naformuluje určité tvrzení, o jehož platnosti pak účastníci diskutují a hlasováním vyjádří svůj souhlas či nesouhlas. Každý tábor má pečlivě vybraného hlavního mluvčího. Celou diskusi řídí moderátor, jímž je v tomto případě některý z redaktorů novin.... více zde