Před více než rokem jsem se pod lehkým nátlakem rostoucího počtu blogů dokopal k založení rubriky zajímavostí, které mne něčím zaujaly. Vesměs se bude jednat o hrubý výběr článků z internetu, knih, časopisů, zpráv nebo odkudkoliv. Zatím vše plácám na jednu hromadu a jediné kriterium dělení příspěvků je čas....
Č. | Název | Anotace | datum | zdroj |
2010_12 | Výsledky testů PISA 2009 | Ze stručné zprávy UIV vyjímám několik fakt, popisujících nepotěšitelný stav znalostí našich žáků, který de facto odráží minulý způsob vývoje vzdělávání v ČR a mj. také úroveň práce našich pedagogů. Není to samozřejmě jediná příčina poklesu v žebříčcích. Nelze všechny pedagogy házet do jednoho koše, jejich práce není jednoduchá. Dle mého soudu je třeba se zaměřit na systém řízení škol, na management škol, protože tato oblast je v reformě významně podceňována | 2010_11 | web |
2010_11 | Čínské rychlovlaky nezastavují | V Číně technici přemýšleli, jak zrychlit dopravu rychlovlaků. Největší "ztráty" času vznikají při zastávkách ve stanicích, současně také dochází k největším energetickým ztrátám. Vlak musí zpomalovat, ztrácí energii a při rozjíždění ji zase musí nabrat zpět. Proto vymysleli technici systém, který umožňuje nastupovat a vystupovat rychlovlaků za jízdy. | 2010_12 | web |
2010_10 | Video v hodinách matematiky | Dan Meyer na přednášce na konferenci TEDxNYED ukazuje několik příkladů, jak se mu podařilo studenty vtáhnout do výuky, vyburcovat jejich aktivitu pomocí videozáznamů. | 2010_10 | web |
2010_09 | Uvažování mužů a žen | americký pastor vysvětluje samotný princip uvažování mužů a žen na fungování mozku. | 2010_09 | web |
2010_08 | Vzdělávání v roce 2029? Odpovědněji, často na dálku, ale hlavně pořád | Jak by mohlo vypadat vzdělávání v roce 2029? Celkem realistický náhled na to, jak bychom se mohli vzdělávat... | 2010_08 | Kavárna IDNES |
2010_07 | Američanky jsou závislé na facebooku | Podle studie společnosti Lightspeed Research přiznala většina amerických dívek a žen ve věku 18 až 34 let, že tráví více času komunikací po internetu než konverzací tváří v tvář... | 2010_07 | Novinky.cz |
2010_06 | Proč se slaví den dětí? | Světových, evropských či státních dnů je plný kalendář. Ale je několik dní, které většina z nás vzala takříkajíc za své. K nim patří určitě i Mezinárodní den dětí. | 2010_06 | DTA |
2010_05 | Konec světa se blíží | O konci světa se mluvilo již nesčetněkrát. Je pravda, že s blížícím se "kritickým datem" se intenzita článků zvyšuje. Následující datum konce světa je stanoveno na 21.12.2012... | 2010_05 | VTM |
2010_05 | Difúze technologií ve škole 21. století | Ukazuje se, že změny, které technologie vyvolávají, silně ovlivňují mnoho oborů lidské činnosti. Školství patří k těm, které jsou ovlivněny nejvíce... | 2010_05 | Učitelský spomocník |
2010_04 | Historie vesmíru v datech | Kdyby vše, co se událo od velkého třesku do současnosti, proběhlo v průběhu jediného roku, pak byla-li by o silvestrovské půlnoci současnost, tak 28. 12. by vymřeli dinosauři a hned 12. ledna by díky neúměrně vysoké teplotě na zemi zanikl veškerý život... | 2010_04 | Respekt č. 42 / 2009 |
2010_04 | Poučení od motýla | Člověk ve své laskavosti a dobrém úmyslu někdy nepochopí, že pomáháním může ublížit | 2010_04 | expertis.cz |
2010_04 | Počítač ve škole 2010 - 3 | Videonahrávka zvaných přednášek - vybrané přednášky škol a sponzorů | 2010_04 | PvŠ 2010 - video 3 |
2010_04 | Počítač ve škole 2010 - 2 | Videonahrávka zvaných přednášek - Dan Franc, Pavel Borovička | 2010_04 | PvŠ 2010 - video2 |
2010_04 | Počítač ve škole 2010 - 1 | Videonahrávka zvaných přednášek zástupců MŠMT a VUP k podpoře škol v roce 2010-12 | 2010_04 | PvŠ 2010 - video1 |
2010_03 | Pozdní novoroční přání | Teprve začátkem března se mi dostalo do zorného úhlu neobvyklé novoroční přání... | 2010_03 | Neviditelný pes |
2010_02 | Slovníček běžeckého lyžování | Víte, co jsou no wax lyže, co je mazací komora, jaký je rozdíl mezi odvratem a odšlapem? Ve slovníčku najdete stručně vysvětlené nejen tyto pojmy. | 2010_02 | http://lyzovani-forever.blog.cz/0803 |
2010_01 | Jak chutná moc | Výňatek ze studie o trom, jak moc korumpuje charakter lidí... a je to pravda... | 2010_01 | RESPEKT |
Archiv - 2009 | Archiv příspěvků roku 2009 | 2010_01 | svět médií |
Svět techniky se mění čím dál rychleji... toto se ale říkali naši předkové i prapředkové. Co je však nesmírně důležité si uvědomit, je to, že my lidé se tak rychle nejsme schopni měnit. To je zdá se mi velmi dobře. Neměli bychom se stát otroky techniky. Nikoliv technika, ale my bychom měli určovat, co uděláme nyní a co později. A tomu by mělo být přizpůsobeno i naše vzdělávání. Především bychom měli u našich žáků podporovat přemýšlení, mít vlastní názor a dokázat ho argumentačně obhajovat. Neměli bychom se učit ovládat techniku, stále nová a nová zařízení. Technika by měla bezprostředně sloužit lidem, ne je zaměstnávat.
A jaká by měla být role učitele? Naučit žáky tomuto přístupu ke vzdělávání. Aby se techniky nebáli, aby si vybírali tu techniku, která jim vyhovuje z pohledu splnění cíle. Abychom toho mohli docílit, je ale třeba k tomu vést i učitele. Co se změní za 20 let? Doufejme, že metody práce, doufejme, že motivace učitelů i žáků, doufejme, že všeobecná přístupnost k celoživotnímu vzdělávání...
přečtěte si také, jak se dívá na vzdělávání v roce 2029 pan Jiří Strádal v tomto originálním článku ... nebo ve formátu PDF.
Více než třetina mladých Američanek přiznává, že je závislá na
komunikaci prostřednictvím internetové sociální sítě Facebook. Velká část z nich
se běžně připojuje uprostřed noci nebo ještě před ranní návštěvou toalety.
Většina amerických dívek a žen ve věku 18 až 34 let podle studie společnosti
Lightspeed Research přiznala, že tráví více času komunikací po internetu než
konverzací tváří v tvář. Pětina dotázaných se budí během noci, aby
zkontrolovala svůj účet na Facebooku. Třicet sedm procent respondentek
usíná s mobilem nebo přenosným počítačem v rukou.
....přečtěte si také, že se třeba počet uživatelů facebooku snižuje...
v celém článku.
Vlastně jsem to ani nevěděl... na mezinárodní den žen jsem si vzpomněl v souvislosti s bojem za práva pracujících žen, ale u dětí - nic. To je ostuda. A poučení jsem našel na stránkách Dětské tiskové agentury! Vězte nebo nevězte, ženy mají prsty i v tom, že 1. červen je mezinárodním svátkem dětí...přečtěte si tento článek také.
Poslední velkou hrozbou "konce světa" v souvislosti s přechodem do nového tisíciletí byl tzv. Y2K problém - viz např. http://en.wikipedia.org/wiki/Year_2000_problem. Tehdy šlo o to, že počítačové systémy nedokázaly kapacitně interpretovat v datumových formátech přechod zdvojciferného na čtyřcifernou interpretaci.
V posledních letech se hovořilo o předpovědi Sibyly, kdy mělo lidstvo díky svému nešetrnému chování k přírodě zaniknout v roce 2010.
Nejbližší konec světa je údajně plánován na 21.12.2012 podle Mayských kalendářů.
Těžko říct, jestli je toto datum skutečně poslední. To člověk nikdy neví, ale žádné vědecké práce o tom nesvědčí. Zajímavý, spíše přehledový článek o předpovědích konce světa vyšel v časopise Věda a technika mládeži. Zde si článek můžete stáhnout ve formátu PDF a zde je přímý odkaz.
Na MŠMT zpracovala pracovní skupina návrh akčního plánu "Koncepce rozvoje informačních a komunikačních technologií ve vzdělávání pro období 2009 – 2013“ a vláda tuto koncepci schválila v usnesení č. 1276/2008. Ideovým modelem realizace koncepce je tzv. Difuzní model. Jedná se o komplexní přístup, proto stojí za to se jak s koncepcí, tak především s tímto modelem seznámit trochu blíže. Začněme difuzním modelem.
Jak ušlechtilé zdá se býti pomocníkem každému, komu se něco nedaří. Jenže pomáhat bez znalosti věci nemusí být prospěšné. Nádherný příklad jsem objevil v souvislosti s panem Danem Francem na stránkách společnosti expertis. Doporučuji navštívit třeba jen tuto stránku, nebo pro spěchající nabízím prezentaci Poučení od motýla.
Hlavním tématem konference byla úložiště digitálních výukových materiálů
pokud možno takových, která podporují rozvoj klíčových kompetencí. Toto téma
prezentovali zástupci vybraných škol i hlavní sponzoři. Z této části konference
mne nejvíce zaujalo komplexní a efektní vystoupení Petra Slípka z firmy DOSLI o
EDUBÁZI.
Tento druhý videozáznam najdete na
těchto stránkách krajského úřadu
Jedním ze zásadních problémů přechodu k novému způsobu vzdělávání je odlišná
komunikace dětí a mládeže a učitelů v období rozvíjejících se služeb webu 2.0.
Pokud se učitelé a vůbec dospěláci neseznámí s možnostmi tohoto prostředí, těžko
se jim bude se svými žáky komunikovat.
Velmi hezkou přednášku o přístupu dětí a mládeže ke komunikaci, k využívání ICT,
k jejich názorům představil pan Dan Franc, jeden z předních lektorů
e-komunikace, e-spolupráce.
Z pohledu technologií podporujících interaktivní výuku představil poslední
novinky zástupce generálního partnera konference Profimedia pan Pavel Borovička.
Tento druhý videozáznam najdete na
těchto stránkách krajského úřadu
Velikonoční prázdniny jsou tradičně věnovány celostátní konferenci učitelů
základních a středních škol (ovšem také za stále sílící účasti zástupců vysokých
škol) Počítač ve škole. Letošní
již 7. ročník byl věnován digitálním výukovým materiálům a jejich úložištím.
Podrobnosti o konferenci, fotogalerii, ale i vybrané příspěvky můžete najít na
internetových stránkách konference.
Letos jsme přišli s novinkou online digitálního záznamu hlavních přednášek.
Záznam nám pomohli realizovat zástupci krajského úřadu Vysočina a najdete ho na
těchto internetových stránkách pod názvem
Počítač ve škole 2010 30.3.2010.
Tento první videozáznam - viz
tento odkaz obsahuje vystoupení
Toto novoroční přání je tak trochu zvláštní. On to je spíše novoroční projev k občanům, který se snaží jim otevřít oči a probudit je k aktivnějšímu vnímání svého okolí. Na řadě příkladů ukazuje, že se chováme jako ovce, které bez velkého úsilí vodí za nos nejeden politický bača. Vzhledem k volebnímu roku by bylo vhodné, aby si tento projev přečetlo co nejvíce lidí a aby našli odvahu se postavit dalšímu nechtěnému zadlužování. Začít můžete třeba zde.
Je zima, letos konečně taková, jaká má být. Protože běžecké stopy nezřídka vedou až k našim domovním dveřím, řada lidí se rozhodla vyzkoušet sportovně-rekreační disciplínu Běh na lyžích. Zaujal mne dosti výstižný slovníček pojmů, který se vám může hodit při obměně vaší výstroje. Čtěte zde více.
Mnozí z vás jistě znají stejnojmenné dílo Milana Mňačka, které popisuje "zvrhlé" praktiky komunistických funkcionářů. Pokud se ale podíváme kolem sebe nyní, tak se zdá, že moc korumpuje i vedoucí představitele pravicových stran.
Z tohoto pohledu mne zaujal výzkum, který provedli Joris Lammers z Tilburské univerzity v Nizozemsku a Adam Galinsky z Northwestern University v Illinois. Snažili se zjistit, jestli moc skutečně korumpuje. Jak to dopadlo? Čtěte zde více.