Zaujalo mne v roce 2019

 

Toto je přehled vybraných zajímavostí, které mne zaujaly v roce 2019.

 

Č. Název Anotace datum zdroj
2019_12 Po tom, co Aneta zmizela

Aneta je 14letá dívka, kterou spolužáci prostřednictvím sociálních sítí šikanovali. Nikomu se nesvěřila, dlouho se tím trápila, až jednoho dne prostě utekla.
Na to, co se stalo, vzpomínají všichni zúčastnění – rodiče, bratr, spolužáci i učitelé. Všichni mají máslo na hlavě. Někdo ubližoval, někdo dělal, že to nevidí a někdo si prostě jen ničeho nevšímal. Přestože ode dne, kdy Aneta zmizela, uběhly už tři roky, všichni hrdinové příběhu jsou jejím zmizením navždycky poznamenaní. Jak to všechno dopadne?
Najde se Aneta?

4.  12. 2019

https://junior.rozhlas.cz/po-tom-co-aneta-zmizela-8083641

2019_11 Sílí bezohlednost lidí. Narcismus je teď norma, podporují ho sociální sítě.

Psycholog Aleš Borecký se v rozhovoru pro server Aktualne.cz zamýšlí nad rolí hodnot ve společnosti. Říká, že je-li vlastní úspěch ve společnosti jedinou hodnotou a poměřuje-li se penězi nebo slávou, může u lidí narůstat frustrace, neurotičnost i narcismus. V článku také popisuje, proč se vrátit k hodnotám, jež nelze měřit..

7.  11. 2019

magazin.aktualne.cz/

2019_10 Kipchoge zaběhl maraton pod 2 hodiny

Keňský běžec Eliud Kipchoge se v sobotu 12. 10. 2019 ve vídeňském Prátru stal prvním člověkem, který zaběhl vzdálenost 42 195 metrů v čase pod dvě hodiny, magickou hranici pokořil v rámci projekto INEOS 1:59 Challenge o 20 sekund.
Jen pro zajímavost, vtěz prvního Olympijského maratonu pořádaného 10. dubna 1896 (jednalo se pouze o závod mužů) Spyridon Louis, řecký nosič vody, dosáhl času 2 hodiny, 58 minut a 50 sekund.

12. 10. 2019

sport.cz

2019_10 Zemřel Karel Gott

Mám pocit, že Karla Gotta znal každý člověk. Svým profesionálním a současně skromným přístupem se dokázal prosadit nejen v Česku, ale i v zahraničí. Na poli populární písně, kde je největší nával zpěváků konkurentů, vydržel neuvěřitelných 60 let na těch nejvyšších příčkách.
Kromě zpěvu i nádherně maloval, dokázal si ze sebe udělat i legraci... 
Smekám! Čest jeho památce.

1. 10. 2019

novinky.cz

2019_09 Čtyři dohody

Možná znáte knihu Dona Miguela Ruize Čtyři dohody. Krátké shrnutí najdete i na Wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/ÄŚtyĹ™i_dohody) Četl jsem ji, ale pak jsem objevil záznam divadelního představení Jaroslava Duška a byl jsem uchvácen.
V představení je neuvěřitelné množství praktických životních situací, které popisují, jak mnohdy nelogicky postupujeme.
Není zde tolik prostoru pro popis těchto situací, opravdu doporučuji divadelní představení shlédnout.

5. 9. 2019

Uloz.to - záznam divadelní hry
2019_07 Bruno Solařík - rozhovor nejen o sametové revoluci, dezinformacích, ale i o příkladu násilných střetů Ukrajiny

Letos budeme slavit 30 let od tzv. sametové revoluce, kdy totalitní socialistické zřízení padlo. V souvislosti s protestními demonstracemi pod vedením tzv. Milionu chvilek pro demokracii se právě tito organizátoři snaží připodobnit situaci k roku 1989. Možná i proto mne zaujal tento článek, neboť ukazuje názory na mocenské síly a lobby, které zpravidla rozhodují o skutečném dění. Můžete se zde dočíst i o tom, co se nám za těch 30 le (ne)povedlo, o významu zákazů či o neřízeném dění v devadesátých letech...

15. 7. 2019

Parlamentní listy.cz
2019_07 Milion chvilek pro (ne)demokracii

Několik týdnů se napříč celou republikou konají protivládní demonstrace, zatím největší byla v neděli 23. 6. na Letné. O co vlastně jde?
Nemám touhu podporovat jakékoliv revoluce, účastnit se  demonstrací a jakoukoliv formou nátlaku požadovat změnu. Tím neříkám, že jsem se vším spokojen, že nechci změnu - samozřejmě k lepšímu:-)
Nicméně každá změna by měla být předem popsána, co bude lepší? Jak toho dosáhneme? Co k tomu budeme potřebovat? Co nás to bude stát? Chvíli jsem se díval v televizi na plané, bezobsažné projevy více či méně známých lidí, ale zcela mi zde chybělo, čeho chtějí vystupující a slepě skandující účastníci dosáhnout: -(  Když jsem slyšel od hlavního představitele Milionu chvilek pro demokracii, že žádné hnutí či politickou stranu nechtějí založit, pak se pro mne Milion chvilek rozplynulo. Bez demokratického soupeření u voleb s jasným programem nesmí žádné pouliční skandování ovlivňovat politiku. Vyjádřit názory - to je v naprostém pořádku, ale vyhrožovat útoky na hrad, urážet a pod., to prosím ne.
Rozhovor spisovatele Bruna Solaříka mne potěšil. Nejsem sám, kdo takto smýšlí... Doporučuji k přečtení, názor si utvořte sami.

12. 7. 2019

Parlamentní listy.cz
2019_07 Jak reagovat na vysvědčení

Většina z nás rodičů má děti, které chodí do školy. Vlastně dvakrát ročně nastává pro děti tak trochu stresující okamžik - tedy vysvědčení. i když existují rodičovské schůzky, online zpravodajství o klasifikaci, přece jen mají děti větší či menší obavu, co na to řeknou rodiče, prarodiče, známí ... Na webu tatohrani.cz mne zaujalo doporučení, jak s dětmi o vysvědčení mluvit. Uvědomil jsem si, že i když výsledné známky mají v dalším postupu na školu jakýsi význam, není to pro život to nejdůležitější. Každý z nás je jedinečný a má spoustu předností, které může v životě uplatnit. Považuji za cennější, když jsou děti slušně vychované, snaží se mít své zájmy a rozvíjet je. Považuji to za cennější, než se snažit ze všech sil být ve všem dobrý a nemít čas na život:-)

1. 7. 2019

www.tatohrani.cz
2019_05 Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu

Proč vlastně rámce digitálních kompetencí a další podpůrné nástroje pro učitele vznikají? Cílem je především popsat, co to ty učitelské digitální kompetence vlastně jsou a pomoci učitelům ty jejich vlastní hodnotit, poznat, že jim nějaké chybí a najít vhodný způsob, jak si ty chybějící doplnit. Běžně si lidé osvojují nové kompetence v okamžiku, kdy mají pocit, že jim nějaké chybí.
DigCompEdu je zdrojem pro standard digitálních kompetencí učitele.

17. 5. 2019

RVP.CZ
2019_05 Jak (ne)používat technologie

Dnes si již nedokážeme představit život bez technologií, děti vyrůstají v prostředí technologií. Ne vždy nám však technologie slouží, v řadě případů dokonce škodí. Jak s nimi zacházet? Jak a k čemu je používat? Má smysl je dětem/žákům zakazovat?

3. 5. 2019

více níže v článku
2019_04 Online sudoku, osmisměrky, doplňovačky

Při studiu Metodik a koordinátor ICT jsou studující seznamováni s různými aplikacemi, které mohou žáky motivovat a vzbudit zájem o daný předmět. Některé aplikace lze pak využít i pro jiné, soukromé účely.

25. 4. 2019

více níže v článku
2019_03 Průmysl 4.0

V deníku METRO vyšel dne 18. 3. 2019 článek o tom, jaké je povědomí studentů technických škol o termínu Průmysl 4.0. Z průzkumu společnosti DEL a BDO vyšlo najevo, že více něž 80 = studentů tento pojem nezná a dokonce více než polovina ho nikdy neslyšela!
Celý článek najdete zde.
O pojmu Průmysl 4.0 si můžete přečíst více v tomto příspěvku.

18. 3. 2019 https://e.metro.cz/#strana=24
2019_02 Jak vzniklo lidské chování?

Analýza lidského a lidoopího chování ukázala, že lidské vlastnosti jsou především dvojího druhu: staré obecně lidoopí vlastnosti a specifické lidské novinky. Lidské chování představuje směs gorilích, šimpanzích i unikátně lidských znaků. Když to shrneme, nejstarší předek všech velkých lidoopů (tedy orangutanů, goril, šimpanzů a lidí) žil v nevelkých harémech, které po dospění opouštěla mláďata obojího pohlaví podle konkrétního ekologického a sociálního kontextu.
Samci a sanice vykazovali sexuální dimorfismus (patrně včetně ozdob dominantních samců typu vousů nebo stříbrných hřbetů, jejichž konkrétní podobu je těžké odhadovat). Jejich sexuální chování můžeme rekonstruovat až po takové detaily, jako je nízká frekvence kopulací, flexibilní kopulační pozice, pravděpodobná absence znásilnění či absence kopulačních zátek (to jsou takové pásy cudnosti vzniklé z bílkovin spermatu, kterými se samci snaží zabránit, aby se do samice dostalo konkurenční sperma).
Byli býložraví, živočišnou potravu konzumovali jen příležitostně, nelovili, stavěli si noční hnízda, užívali jednoduché nástroje.
Více si přečtěte zde.

15. 1. 2019 http://www.osel.cz/
2019_01 Novoroční předsevzetí a jak je splnit?

Na serveru Novinky.cz  byl publikován článek o tom, jak si stanovit  předsevzetí, aby se nám ho podařilo splnit. Nejvíce mne zaujalo, že je třeba být realistický a hlavně nastartovat cestu ke změně...stačí po malých krůčcích a HLAVNĚ ZAČÍT bez zbytečných dlouhých slov:-)

4. 1. 2019 https://www.novinky.cz/zena/styl/492629-novorocni-predsevzeti-jak-je-stanovit-a-jak-je-splnit.html
Archiv - 2018 Archiv příspěvků roku 2018
Archiv - 2017 Archiv příspěvků roku 2017
Archiv - 2016 Archiv příspěvků roku 2016
Archiv - 2015 Archiv příspěvků roku 2015
Archiv - 2014 Archiv příspěvků roku 2014
Archiv - 2013 Archiv příspěvků roku 2013
Archiv - 2012 Archiv příspěvků roku 2012
Archiv - 2011 Archiv příspěvků roku 2011
Archiv - 2010 Archiv příspěvků roku 2010
Archiv - 2009 Archiv příspěvků roku 2009

Kipchoge

34letý Kipchoge zkoušel prolomit dvouhodinový limit již před dvěma lety na motoristickém okruhu v Monze, nakonec za ním ale o 25 sekund zaostal. Ve Vídni měl k ruce 41 vodičů, kteří se postupně prostřídali ve formaci ve tvaru písmene „X". S Kipchogem tak běžely výrazné běžecké osobnosti jako bratři Jakob, Filip a Henrik Ingebrigtsenové, olympijský vítěz Matthew Centrowitz, evropský rekordman v půlmaratonu Julien Wanders, vicemistr světa Selemon Barega, mistr světa v krosu Jacob Kiplimo nebo řada vítězů Diamantové ligy.

Běžecký tým si poradil i s deštěm, který částečně doprovázel jejich snažení navzdory předpovědím. Početná sestava vodičů je jedním z důvodů, proč výkon z Vídně nemůže být oficiálním světovým rekordem. Tím zůstane Kipchogeho čas 2:01:39 z loňského maratonu v Berlíně. Rekord se otřásal při letošním závodě na téže trati, když za ním jen o dvě sekundy zaostal Etiopan Kenenisa Bekele.

"Unavený jsem, bylo to těžké. Ale vodiči patří k nejlepším běžcům na světě a počínali si skvěle, to musím nesmírně ocenit," řekl Kipchoge, který už před startem přirovnal maratonský čas pod dvě hodiny k přistání na Měsíci. V cíli zavzpomínal i na první míli pod čtyři minuty, kterou v roce 1954 zaběhl Roger Bannister. " Asi je to od té doby největší atletický mezník, ukázali jsme světu, že člověk nemá hranice. Snad to bude inspirací pro další lidi," dodal.

 

 

Jak reagovat na vysvědčení

Většina z nás rodičů má děti, které chodí do školy. Vlastně dvakrát ročně nastává pro děti tak trochu stresující okamžik - tedy vysvědčení. i když existují rodičovské schůzky, online zpravodajství o klasifikaci, přece jen mají děti větší či menší obavu, co na to řeknou rodiče, prarodiče, známí ... Na webu tatohrani.cz mne zaujalo doporučení, jak s dětmi o vysvědčení mluvit. Uvědomil jsem si, že i když výsledné známky mají v dalším postupu na školu jakýsi význam, není to pro život to nejdůležitější. Každý z nás je jedinečný a má spoustu předností, které může v životě uplatnit. Považuji za cennější, když jsou děti slušně vychované, snaží se mít své zájmy a rozvíjet je. Považuji to za cennější, než se snažit ze všech sil být ve všem dobrý a nemít čas na život:-).

Celý článek je na internetu zde a nebo stažený v PDF podobě v tomto souboru.

Online sudoku, osmisměrky, doplňovačky

Sudoku

- online i v tištěné podobě můžete vygenerovat klasické sudoku s čísly i grafickými symboly v tvaru 9x9, 6x6 i 4x4. Více na adrese https://www.sudokuweb.org/cs/

Osmisměrky

- generátor osmisměrek vytváří osmisměrky rychle a jednoduše ve různých velikostech a ze slov, která si sám zadáš. Osmisměrku můžeš poté vytisknout nebo luštit online - viz https://www.sudokuweb.org/cs/osmismerky/

Doplňovačky

- generátor umí vytvořit doplňovačku tak, že si zadáte vlastní tajenku. Výslednou doplňovačku pak můžete vyplňovat online nebo vytisknout - více na https://www.generatorkrizovek.cz/

Jak (ne)používat technologie

Každý člověk se dnes setkává s technologiemi a nezřídka se stává jejich otrokem. Velmi často pozorujeme zvláště u mladé generace prvky závislosti na technologiích, jejich neklid, když se ke svému mobilu nedostanou každých 5 minut... Jedná se však o pomůcky, nástroje na práci s informacemi a podobně jako s jinými nástroji je třeba se naučit efektivně pracovat. U technologií platí více než kde jinde:, že to může být dobrý sluha, ale zlý pán. Na stránkách Spomocníka na portálu RVP jsem objevil zajímavou sérii článků Jak (ne)používat technologie.

První článek je věnován tzv. ekosystému, čili přehledu HW, který lze využívat k různým činnostem - chytré hodinky, mobil, tablet, NTB, PC... nechte se inspirovat v tomto článku.

Druhý díl je zaměřen na popis aplikací, resp. úložišť dat. Dnes je běžné využívat cloudová řešení a také řadu online "kancelářských" aplikací. ... více najdete v tomto článku.

Třetí díl je o přístupu k technoůogiím. Není řešením technologie zakázat, ale naučit se je efektivně využívat. Technologie přestává být efektivní, když ji nemůžeme použít ve chvíli, když to opravdu potřebujeme.... více najdete v tomto článku.

Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu

DigCompEdu je zdrojem pro standard digitálních kompetencí učitele, který NÚV připravuje v projektu PPUČ a ve spolupráci s MŠMT navrhuje jeho uplatnění v praxi (např. v rámci akreditace programů na vzdělávání učitelů). Na Metodickém portálu RVP.CZ bude na rámci DigCompEdu vytvořena nová aplikace Profil Učitel21, která bude sebehodnotícím nástrojem pro reflexi a plánování vlastních digitálních dovedností učitelů. Aplikace bude pilotně spuštěna/testována v příštím roce.

DigCompEdu vymezuje 22 digitálních kompetencí učitele sdružených v 6 oblastech:

  1. Profesní zapojení učitele – pracovní komunikace; odborná spolupráce; reflektivní praxe; soustavný profesní rozvoj.
  2. Digitální zdroje – výběr digitálních zdrojů; tvorba a úprava digitálních zdrojů; organizace, ochrana, sdílení digitálních zdrojů.
  3. Výuka – vyučování; vedení žáka; spolupráce žáků; samostatné učení žáků.
  4. Digitální hodnocení – strategie hodnocení; analýza výukových výsledků; zpětná vazba a plánování.
  5. Podpora žáků – přístupnost a inkluze; diferenciace a individualizace; aktivizace žáků.
  6. Podpora digitálních kompetencí žáků – informační a mediální gramotnost; digitální komunikace a spolupráce; tvorba digitálního obsahu; odpovědné používání digitálních technologií; řešení problémů prostřednictvím digitálních technologií.

Více najdete v přeloženém PDF dokumentu na této adrese