Toto je přehled vybraných zajímavostí, které mne zaujaly v roce 2019.
Č. | Název | Anotace | datum | zdroj |
2019_12 | Po tom, co Aneta zmizela |
Aneta je 14letá dívka, kterou
spolužáci prostřednictvím sociálních sítí šikanovali. Nikomu se nesvěřila,
dlouho se tím trápila, až jednoho dne prostě utekla. |
4. 12. 2019 |
|
2019_11 | Sílí bezohlednost lidí. Narcismus je teď norma, podporují ho sociální sítě. |
Psycholog Aleš Borecký se v rozhovoru pro server Aktualne.cz zamýšlí nad rolí hodnot ve společnosti. Říká, že je-li vlastní úspěch ve společnosti jedinou hodnotou a poměřuje-li se penězi nebo slávou, může u lidí narůstat frustrace, neurotičnost i narcismus. V článku také popisuje, proč se vrátit k hodnotám, jež nelze měřit.. |
7. 11. 2019 |
|
2019_10 | Kipchoge zaběhl maraton pod 2 hodiny |
Keňský běžec Eliud Kipchoge se
v sobotu 12. 10. 2019 ve vídeňském Prátru stal prvním člověkem, který zaběhl
vzdálenost 42 195 metrů v čase pod dvě hodiny, magickou hranici pokořil v
rámci projekto INEOS 1:59 Challenge o 20 sekund. |
12. 10. 2019 |
|
2019_10 | Zemřel Karel Gott |
Mám pocit, že Karla Gotta znal
každý člověk. Svým profesionálním a současně skromným přístupem se dokázal
prosadit nejen v Česku, ale i v zahraničí. Na poli populární písně, kde je
největší nával zpěváků konkurentů, vydržel neuvěřitelných 60 let na těch
nejvyšších příčkách. |
1. 10. 2019 |
|
2019_09 | Čtyři dohody |
Možná znáte knihu Dona Miguela
Ruize Čtyři dohody. Krátké shrnutí najdete i na Wikipedii (https://cs.wikipedia.org/wiki/ÄŚtyĹ™i_dohody)
Četl jsem ji, ale pak jsem objevil záznam divadelního představení Jaroslava
Duška a byl jsem uchvácen. |
5. 9. 2019 |
Uloz.to - záznam divadelní hry |
2019_07 | Bruno Solařík - rozhovor nejen o sametové revoluci, dezinformacích, ale i o příkladu násilných střetů Ukrajiny |
Letos budeme slavit 30 let od tzv. sametové revoluce, kdy totalitní socialistické zřízení padlo. V souvislosti s protestními demonstracemi pod vedením tzv. Milionu chvilek pro demokracii se právě tito organizátoři snaží připodobnit situaci k roku 1989. Možná i proto mne zaujal tento článek, neboť ukazuje názory na mocenské síly a lobby, které zpravidla rozhodují o skutečném dění. Můžete se zde dočíst i o tom, co se nám za těch 30 le (ne)povedlo, o významu zákazů či o neřízeném dění v devadesátých letech... |
15. 7. 2019 |
Parlamentní listy.cz |
2019_07 | Milion chvilek pro (ne)demokracii |
Několik týdnů se napříč celou
republikou konají protivládní demonstrace, zatím největší byla v neděli 23.
6. na Letné. O co vlastně jde? |
12. 7. 2019 |
Parlamentní listy.cz |
2019_07 | Jak reagovat na vysvědčení |
Většina z nás rodičů má děti, které chodí do školy. Vlastně dvakrát ročně nastává pro děti tak trochu stresující okamžik - tedy vysvědčení. i když existují rodičovské schůzky, online zpravodajství o klasifikaci, přece jen mají děti větší či menší obavu, co na to řeknou rodiče, prarodiče, známí ... Na webu tatohrani.cz mne zaujalo doporučení, jak s dětmi o vysvědčení mluvit. Uvědomil jsem si, že i když výsledné známky mají v dalším postupu na školu jakýsi význam, není to pro život to nejdůležitější. Každý z nás je jedinečný a má spoustu předností, které může v životě uplatnit. Považuji za cennější, když jsou děti slušně vychované, snaží se mít své zájmy a rozvíjet je. Považuji to za cennější, než se snažit ze všech sil být ve všem dobrý a nemít čas na život:-) |
1. 7. 2019 |
www.tatohrani.cz |
2019_05 | Evropský rámec digitálních kompetencí pedagogů DigCompEdu |
Proč vlastně rámce digitálních kompetencí a další
podpůrné nástroje pro učitele vznikají? Cílem je především popsat, co to ty
učitelské digitální kompetence vlastně jsou a pomoci učitelům ty jejich
vlastní hodnotit, poznat, že jim nějaké chybí a najít vhodný způsob, jak si
ty chybějící doplnit. Běžně si lidé osvojují nové kompetence v okamžiku, kdy
mají pocit, že jim nějaké chybí. |
17. 5. 2019 |
RVP.CZ |
2019_05 | Jak (ne)používat technologie |
Dnes si již nedokážeme představit život bez technologií, děti vyrůstají v prostředí technologií. Ne vždy nám však technologie slouží, v řadě případů dokonce škodí. Jak s nimi zacházet? Jak a k čemu je používat? Má smysl je dětem/žákům zakazovat? |
3. 5. 2019 |
více níže v článku |
2019_04 | Online sudoku, osmisměrky, doplňovačky |
Při studiu Metodik a koordinátor ICT jsou studující seznamováni s různými aplikacemi, které mohou žáky motivovat a vzbudit zájem o daný předmět. Některé aplikace lze pak využít i pro jiné, soukromé účely. |
25. 4. 2019 |
více níže v článku |
2019_03 | Průmysl 4.0 |
V deníku METRO vyšel dne 18. 3. 2019 článek o
tom, jaké je povědomí studentů technických škol o termínu Průmysl 4.0.
Z průzkumu společnosti DEL a BDO vyšlo najevo, že více něž 80 = studentů
tento pojem nezná a dokonce více než polovina ho nikdy neslyšela! |
18. 3. 2019 | https://e.metro.cz/#strana=24 |
2019_02 | Jak vzniklo lidské chování? |
Analýza lidského a lidoopího chování ukázala,
že lidské vlastnosti jsou především dvojího druhu: staré obecně lidoopí
vlastnosti a specifické lidské novinky.
Lidské chování představuje směs gorilích, šimpanzích i unikátně lidských
znaků. Když to shrneme, nejstarší předek všech velkých lidoopů (tedy
orangutanů, goril, šimpanzů a lidí) žil v nevelkých harémech, které po
dospění opouštěla mláďata obojího pohlaví podle konkrétního ekologického a
sociálního kontextu. |
15. 1. 2019 | http://www.osel.cz/ |
2019_01 | Novoroční předsevzetí a jak je splnit? |
Na serveru Novinky.cz byl publikován článek o tom, jak si stanovit předsevzetí, aby se nám ho podařilo splnit. Nejvíce mne zaujalo, že je třeba být realistický a hlavně nastartovat cestu ke změně...stačí po malých krůčcích a HLAVNĚ ZAČÍT bez zbytečných dlouhých slov:-) |
4. 1. 2019 | https://www.novinky.cz/zena/styl/492629-novorocni-predsevzeti-jak-je-stanovit-a-jak-je-splnit.html |
Archiv - 2018 | Archiv příspěvků roku 2018 | |||
Archiv - 2017 | Archiv příspěvků roku 2017 | |||
Archiv - 2016 | Archiv příspěvků roku 2016 | |||
Archiv - 2015 | Archiv příspěvků roku 2015 | |||
Archiv - 2014 | Archiv příspěvků roku 2014 | |||
Archiv - 2013 | Archiv příspěvků roku 2013 | |||
Archiv - 2012 | Archiv příspěvků roku 2012 | |||
Archiv - 2011 | Archiv příspěvků roku 2011 | |||
Archiv - 2010 | Archiv příspěvků roku 2010 | |||
Archiv - 2009 | Archiv příspěvků roku 2009 |
34letý
Kipchoge zkoušel prolomit dvouhodinový limit již před dvěma lety na
motoristickém okruhu v Monze, nakonec za ním ale o 25 sekund zaostal. Ve Vídni
měl k ruce 41 vodičů, kteří se postupně prostřídali ve formaci ve tvaru písmene
„X". S Kipchogem tak běžely výrazné běžecké osobnosti jako bratři Jakob, Filip a
Henrik Ingebrigtsenové, olympijský vítěz Matthew Centrowitz, evropský rekordman
v půlmaratonu Julien Wanders, vicemistr světa Selemon Barega, mistr světa v
krosu Jacob Kiplimo nebo řada vítězů Diamantové ligy.
Běžecký tým si poradil i s deštěm, který částečně doprovázel jejich snažení navzdory předpovědím. Početná sestava vodičů je jedním z důvodů, proč výkon z Vídně nemůže být oficiálním světovým rekordem. Tím zůstane Kipchogeho čas 2:01:39 z loňského maratonu v Berlíně. Rekord se otřásal při letošním závodě na téže trati, když za ním jen o dvě sekundy zaostal Etiopan Kenenisa Bekele.
"Unavený jsem, bylo to těžké. Ale vodiči patří k nejlepším běžcům na světě a počínali si skvěle, to musím nesmírně ocenit," řekl Kipchoge, který už před startem přirovnal maratonský čas pod dvě hodiny k přistání na Měsíci. V cíli zavzpomínal i na první míli pod čtyři minuty, kterou v roce 1954 zaběhl Roger Bannister. " Asi je to od té doby největší atletický mezník, ukázali jsme světu, že člověk nemá hranice. Snad to bude inspirací pro další lidi," dodal.
Většina z nás rodičů má děti, které chodí do školy. Vlastně dvakrát ročně nastává pro děti tak trochu stresující okamžik - tedy vysvědčení. i když existují rodičovské schůzky, online zpravodajství o klasifikaci, přece jen mají děti větší či menší obavu, co na to řeknou rodiče, prarodiče, známí ... Na webu tatohrani.cz mne zaujalo doporučení, jak s dětmi o vysvědčení mluvit. Uvědomil jsem si, že i když výsledné známky mají v dalším postupu na školu jakýsi význam, není to pro život to nejdůležitější. Každý z nás je jedinečný a má spoustu předností, které může v životě uplatnit. Považuji za cennější, když jsou děti slušně vychované, snaží se mít své zájmy a rozvíjet je. Považuji to za cennější, než se snažit ze všech sil být ve všem dobrý a nemít čas na život:-).
Celý článek je na internetu zde a nebo stažený v PDF podobě v tomto souboru.
- online i v tištěné podobě můžete vygenerovat klasické sudoku s čísly i grafickými symboly v tvaru 9x9, 6x6 i 4x4. Více na adrese https://www.sudokuweb.org/cs/
- generátor osmisměrek vytváří osmisměrky rychle a jednoduše ve různých velikostech a ze slov, která si sám zadáš. Osmisměrku můžeš poté vytisknout nebo luštit online - viz https://www.sudokuweb.org/cs/osmismerky/
- generátor umí vytvořit doplňovačku tak, že si zadáte vlastní tajenku. Výslednou doplňovačku pak můžete vyplňovat online nebo vytisknout - více na https://www.generatorkrizovek.cz/
Každý člověk se dnes setkává s technologiemi a nezřídka se stává jejich otrokem. Velmi často pozorujeme zvláště u mladé generace prvky závislosti na technologiích, jejich neklid, když se ke svému mobilu nedostanou každých 5 minut... Jedná se však o pomůcky, nástroje na práci s informacemi a podobně jako s jinými nástroji je třeba se naučit efektivně pracovat. U technologií platí více než kde jinde:, že to může být dobrý sluha, ale zlý pán. Na stránkách Spomocníka na portálu RVP jsem objevil zajímavou sérii článků Jak (ne)používat technologie.
První článek je věnován tzv. ekosystému, čili přehledu HW, který lze využívat k různým činnostem - chytré hodinky, mobil, tablet, NTB, PC... nechte se inspirovat v tomto článku.
Druhý díl je zaměřen na popis aplikací, resp. úložišť dat. Dnes je běžné využívat cloudová řešení a také řadu online "kancelářských" aplikací. ... více najdete v tomto článku.
Třetí díl je o přístupu k technoůogiím. Není řešením technologie zakázat, ale naučit se je efektivně využívat. Technologie přestává být efektivní, když ji nemůžeme použít ve chvíli, když to opravdu potřebujeme.... více najdete v tomto článku.
DigCompEdu je zdrojem pro standard digitálních kompetencí učitele, který NÚV připravuje v projektu PPUČ a ve spolupráci s MŠMT navrhuje jeho uplatnění v praxi (např. v rámci akreditace programů na vzdělávání učitelů). Na Metodickém portálu RVP.CZ bude na rámci DigCompEdu vytvořena nová aplikace Profil Učitel21, která bude sebehodnotícím nástrojem pro reflexi a plánování vlastních digitálních dovedností učitelů. Aplikace bude pilotně spuštěna/testována v příštím roce.
DigCompEdu vymezuje 22 digitálních kompetencí učitele sdružených v 6 oblastech:
Více najdete v přeloženém PDF dokumentu na této adrese