Zaujalo mne v roce 2020

 

Toto je přehled vybraných zajímavstí, které mne v roce 2020 zaujaly.

 

Č. Název Anotace datum zdroj
2020_12

Anděl páně zprávu nese

Český světoznámý basbarytonista Adam Plachetka a český swingový zpěvák Jan Smigmator zpívají s Dětským pěveckým sborem Českého rozhlasu krásnou francouzskou baladu z 15. století Anděl páně zprávu nese...
Přeji příjemný poslech :-)

22. 12. 2020

Anděl páně zprávu nese

2020_12

Ježíšek má covid

Český texteř a písničkář Pokáč složil vtipnou písničku o ježíškovi v době COVID
Tak si ji pusťte na youtube, slova a akordy najdete na této adrese.

18. 12. 2020

Ježíšek má covid

2020_12

11 aplikací pro mapování mysli

V článku najdete přehled freeware SW a online aplikací pro maind mapping. K desktopovým patří např. freemind, pro online práci pak např. mind42...Ale čtěte sami a vyberte si ten, který ám nejvíce vyhovuje.

14. 9. 2020

11 aplikací a webových služeb pro mapování mysli zdarma

2020_11

Model vícečetné inteligence

Profesor Howard Gardner, psycholog na Harvardově univerzitě, v roce 1983 předestřel široce pojatý model „mnohostranné inteligence“. Tvrdí, že existuje nejméně sedm hlavních druhů inteligencí – inteligence jazyková, logicko-matematická, prostorová, hudební, tělesně-pohybová, interpersonální – komunikační a intrapersonální – niterná. Jak poznáme, kterou inteligenci máme nejvíce rozvinutou? Čtěte tomto příspěvku dále:-)

20. 11. 2020

Model vícečetné inteligence

2020_10

Počítač ve škole online

Celostátní konference Počítač ve škole měl letos 16 let. Každoročně se setkáváme a slavíme výročí narození o velikonočních prázdninách. Letos nám však do cesty postavil pandemii COVID a to hned 2x. Poprvé na jaře, kdy jsme se rozhodli  konferenci přesunout na září. Žel na podzim COVID zasáhl opět, ale maximální pílí, flexibilitou organizátorů, pochopením vystavujících firem i prezentujících učitelů a hlavně všech účastníků se podařilo i díky významné pomoci generálního partnera společnosti Microsoft uspořádat celou konferenci online.
Více informací včetně záznamů vystoupení najdete na webu konference.

15. 10. 2020

https://www.pocitacveskole.cz

2020_10

Mrtvý mozek je jako mrtvé město

Na Radiožurnálu ČR jsem našel velmi zajímavý rozhovor Lucie Výborné s neuropatologem Františkem Koukolíkem o vztahu chování lidí a dějů v lidském mozku. Je to povídání o reakcích lidí na různé situace, o podvědomí, ale třeba také o tom, jak jsme byli inteligentní před mnoha staletími. Dovíme se, že např. sen je pokračování zážitků z reálného života v kombinaci s přáními a představami lidského podvědomí. Také zjistíme, že při rozhodování máme svobodnou vůli, ale také jen 0,2 s na rozhodnutí, pak se v mozku rozbíhají automatické procesy..Zjistíme, že pravá a levá nejsou tak oddělené, jak nám kdysi říkali, ale že obě hemisféry velmi těsně spolupracují a také o tom, že lidský mozek po mrtvici vypadá jako mrtvé město...

12. 10. 2020

https://www.youtube.com/watch?v=TcDNen5-RdI

2020_09

Co jsem ve 25 letech nevěděl

Jsou chyby, které je dobré jako „dospívající dítě“ prožít. Jsou ovšem také kroky, bez nichž se vyplatí obejít.
Například když mi bylo o dvacet let méně, nevěděl jsem, že svým vlastním postojem mohu zruinovat svůj život víc, než to dokáže kdokoli jiný. A tak jistě i vy občas zjišťujete, že vám vaše dřívější rozhodnutí nejednou zkomplikovalo život. Ne, že bychom se přitom nenaučili něco nového, ale možná to mohlo být jednodušší. nechci, abychom lámali hůl nad svou minulostí, ale třeba by se mohli ti mladší našimi zkušenostmi inspirovat.
Petr Casanova ve svém článku na webu www.firstclass.cz sepsal, čemu by se on (a třeba i vy) mohli vyhnout.
Já připojuji doporučení k inspiraci. V PDF formátu najdete zde, originál je v odkazu ve sloupci Zdroj.

3. 9. 2020

https://www.firstclass.cz/2020/08/20-rozhodnuti-kterych-budes-za-20-let-litovat/?mc_cid=a297659895&mc_eid=dca4fed1ad

2020_08

Ze slané vody pitná během 30 minut

Nová aplikace stále populárnějších kovových organických koster (MOF) umí divy s odsolováním a čištěním vody. Jeden kilogram MOFu PSP-MIL-53 vyrobí z mořské vody za jeden den téměř 140 litrů pitné vody. K regeneraci materiálu pro opětovné použití přitom postačí pár minut slunečního svitu.
Snad se povede uvést tuto technologii do výroby a vody by bylo pro všechny dost... tedy zůstane pak její distribuce od moře do vnitrozemí...

24. 8. 2020

https://www.osel.cz/11336-novy-material-promeni-slanou-vodu-na-pitnou-behem-30-minut.html

2020_07

Bude to dobré, opravdu

Vlastně hned po vyhlášení celoplošných opatření se na konci března objevil na internetu zpráva o tom, že vše bude dobré, a vlastně co nás čeká... Docela věrně je v ní popsáno, že si více uvědomíme, jak jsou v životě důležité základní lidské hodnoty jako přátelství, dobré vztahy, snaha pomáhat si, ... a ne jen sobecké myšlení na sebe, snaha vytřískat co nejvíc ze situace, nebo utéct za lepším, že peníze zdaleka nejsou všechno...

27. 7. 2020

http://dagmarchmelirova.cz/bude-to-dobry-opravdu/

2020_06

Online výuka podruhé

Přiblížil se konec školního roku, do škol se vrátila pouze část žáků, online výuka probíhá vlastně do konce školního roku.
Co přinesla? Z mého pohledu
Stručné shrnutí si můžete poslechnout z úst paní ředitelky NPI ČR Heleny Plitzové v ČRo Plus - viz https://program.rozhlas.cz/zaznamy/portal#/plus/21/2020-06-18 od 7:12 h.
Velmi hezké shrnutí jsem zaznamenal u paní ředitelky ZŠ v Trmicích u Ústí nad Labem Marie Gottfriedové, která zveřejnila svých pět reflexí o vzdělávání během a po koronavirové krizi na webu Rodiče vítáni.
Z mého pohledu toto období ukázalo, že učitelé i žáci jsou schopni ICT nástroje používat, ale chybí nám systém, koordinace i metodická podpora. Objevilo se velké množství různě kvalitních doporučení, ale je třeba si uvědomit, že každá škola je jiná, má různé materiální, personální vybavení, jiné klima, jiné rodičovské zázemí a proto nehledejme jeden univerzální recept. Vlastně ano, je to zdravý selský rozum:-) 

19. 6. 2020

zaujalo_mne/index.htm#online_vyuka_2

2020_06

MS Teams k organizaci výuky

Zaujal mne videozáznam webináře Karla Reithera, jak lze pomocí MS Teams a dalších aplikací O365 systematicky organizovat online výuku  řady předmětů ve všech třídách.

19. 6. 2020

https://www.youtube.com/watch?time_continue=1461&v=ovmpm-w2x3c&feature=emb_logo

2020_05

Jan Keller: Jeden hot a druhý čehý Kritika vládních kroků, která zaznívá od opozičních pravicových stran, však působí – diplomaticky řečeno – dojmem určité samoúčelnosti. Ať vláda udělá cokoliv, vždycky je to zle.
Krásný článek profesora Jana Kellera o tom, že když se chce, hůl se vždy najde...
5.5.2020 https://novinychrudim.cz/2020/05/05/jan-keller-jeden-hot-a-druhy-cehy/
2020_04

Online výuka

Pro české školství nastala díky přítomnosti koronaviru zvláštní situace. Děti, žáci i studenti se najednou nemohli dostat do své školy. My dříve narození pamatujeme tzv. uhelné rázdniny, ale nyní žádné prázdniny nejsou. Výuka probíhá dál, nikoliv však prezenčně, ale distančně - tedy vzdáleně. Drtivá většína učitelů byla již v letech 2004 - 6 proškolena v ovládání počítače, ale donedávna brali mnozí kolegové tuto možnost jako nouzové řešení a využití ICT ve výuce bylo spíše okrajové. Nouzový stav však celý systém výuky obrátil naruby. A nyní, po měsíci takovéto výuky mi nezbývá, než smeknout. Učitelé po počátečním hledání různých cest ve většině případů našli ve škole konsensus a začali využívat systémová řešení s využitím nejčastěji Google Suite resp. Office365 a k tomu řadu dalších online aplikací, webinářů apod. Dokonce i komerční firmy uvolnili řadu výukových materiálů školám zdarma. Dokonce i na MSMT vznikl rozcestník https://nadalku.msmt.cz/cs. Ceská televize zařadila do vysílání každodenní pořad UčíTelka (https://www.ceskatelevize.cz/porady/13394657013-ucitelka/). Velmi aktivní je i NPI CR, kde bylo prezenční vzdělávání nahrazeno online formami - viz např. speciál se souhrnnými informacemi - https://www.npicr.cz/aktuality?task=content.download_file&id=274) A jde to:-) Upřímně z toho mám velkou radost.

19. 4. 2020

https://nadalku.msmt.cz/cs

2020_03

Jaký je rozdíl mezi rýmou, chřipkou a koronavirem?

Tuto otázku si pokládají jak doktoři, kteří musí vyhodnotit nutnost testů na novou nákazu, tak lidé po celém světě, jež se necítí dobře. Běžné nemoci se od nového typu koronaviru liší hlavně v intenzitě a nástupu onemocnění, popisují odborníci, kterých se dotazovala agentura AP.

3. 3. 2020

MZCR - COVID19

2020_03

Koronavirus COVID-19 v Česku

Při prvních děsivých zprávách o koronaviru v Číně jsme litovali obyvatele Wu Chanu a současně jsme si říkali, že je to daleko... Nyní, po pár měsících  je situace jiná, virus se dostal do České republiky. K 3. 3. máme 5 nakažených osob! Možná se to zdá málo, ale není na místě situaci podceňovat. Již to, že Čína téměř hermeticky uzavřela epicentrum nákazy v rozsahu 50 milionů osob svědčí o tom, že se nejedná o obyčejný virus. 
Velmi se mi líbí, jak zodpovědně přistupuje k řešení situace Česká vláda. Snaží se nešířit paniku, uklidňuje lidi a hlavně informuje. Jaký je to rozdíl oproti minulým praktikám zamlžování a překrucování informací. Kdo  má zájem, může sledovat téměř nonstop vysílání na ČT24, resp. příznivci internetu najdou prakticky vše na stránkách ministerstva zdravotnictví.

3. 3. 2020

MZCR - COVID19

2020_02 Pátá dohoda

Kdo četl nebo viděl divadelní představení Čtyři dohody, jistě si nenechá ujít příležitost se k nim po čase vrátit a rozšířit si svoji knihovnu o Pátou dohodu. Ta nás zavádí do hlubin nás samých, k našemu pravému já. K mání je v klasické tištěné podobě - např. zde, nebo jako audiokniha (např. na těchto stránkách) a nebo můžete vyrazit do divadla za Jaroslavem Duškem sem.
Vřele doporučuji.

15. 2. 2020

Pátá dohoda
2020_01 Novoroční projev Jaroslava Kubery

Tento příspěvek vkládám opožděně... Žel Jaroslav Kubera, předseda senátu, jeden z nejvýraznějších politiků 20. ledna náhle zemřel... A tak si poslechněme jeho poslední poselství...

20. 1. 2020 Novoroční projev Jaroslava Kubery
Archiv - 2019 Archiv příspěvků roku 2019
Archiv - 2018 Archiv příspěvků roku 2018
Archiv - 2017 Archiv příspěvků roku 2017
Archiv - 2016 Archiv příspěvků roku 2016
Archiv - 2015 Archiv příspěvků roku 2015
Archiv - 2014 Archiv příspěvků roku 2014
Archiv - 2013 Archiv příspěvků roku 2013
Archiv - 2012 Archiv příspěvků roku 2012
Archiv - 2011 Archiv příspěvků roku 2011
Archiv - 2010 Archiv příspěvků roku 2010
Archiv - 2009 Archiv příspěvků roku 2009

Mé poznatky z online výuky

V období koronavirové epidemie školy i vzdělávací organizace přešly prostřednictvím opatření ministerstva zdravotnictví ze dne na den na různé formy distančního vzdělávání. Toto období trvalo od 11.3.2020 do konce školního roku. Po řadě diskusí s kolegy i učiteli si dovolím uvést pár poznatků:

1. Nouzový stav velmi pomohl v oblasti využívání ICT ve výuce

    a) Na straně učitelů - zjistili, že kromě mailu existuje řada online nástrojů pro komunikaci s kolegy i studenty, že lze sdílet data a někteří i to, že taky lze na dálku hodnotit:-)

    b) Na straně žáků/studentů - zjistili, že se lze učit i zábavnější formou, kdykoliv, ale že je nutné se do učení prostě PŘINUTIT.

2. Objevily se různé problémy, nejčastěji:

    a) Obava kolegů něco z ICT použít --> vlastně ani nešlo jinak učit

    b) Roztříštěnost v použitých metodách a nástrojích vůči dětem ve stejné třídě --> velmi pomáhala koordinace TU, vedení včetně metodika ICT

    c) Učitelé používali jen minimálně zpětnou vazba, zpravidla mailem --> pomohly dotazy vedení na učitele, jak funguje jejich online výuka

3. Poselství do budoucna

a) ICT lze využívat i v běžné výuce -->  JDE TO !!!

b) NUTNÁ KOORDINACE --> zásadní je role Metodika ICT, ten by měl hrát ve škole hlavní roli

c) VÝHODOU je soustředění materiálů či odkazů na jedno sdílené úložiště --> lze využít komplexní řešení např. MS Office 365, resp. Google Suite, LMS systémy, ale i dílčí online nástroje

d) DŮLEŽITÁ JE METODIKA … jak data, aplikace, HW, … efektivně používat --> Využijte, milí Metodici ICT, tuto situaci, aby Vám i po skončení nouzového stavu řada aktivit vydržela i do budoucna.

Jaký je rozdíl mezi rýmou, chřipkou a koronavirem?

„Ve stejnou chvíli se šíří tři závažnější nákazy,“ uvádí Gary LeRoy, předseda amerického svazu rodinných lékařů. Chřipka, rýma i COVID-19 podle něj mají podobné příznaky, některé však mají horší průběh.

Běžná rýma se projevuje bolestí a škrábáním v krku, kašlem, smrkáním a ucpaným nosem,“ vypočítává LeRoy. Ve většině případů se také objeví lehce zvýšená teplota, dodává.

Příznaky chřipky jsou většinou intenzivnější a často přicházejí náhle, popisuje zdravotnická organizace ze státu Connecticut. Mezi průvodními znaky je horečka, silná únava, bolest těla a svalů, suchý kašel a zimnice. Nemocný se ještě ráno může cítit dobře, ale odpoledne už je mu příšerně, dodává LeRoy.

Mezi další příznaky patří také ucpaný nos a časté smrkání, bolesti hlavy nebo zvracení či průjem, ačkoliv poslední dva jmenované symptomy postihují spíše děti než dospělé, uvádí americké Centrum pro kontrolu a prevenci nemocí (CDC).

Onemocnění COVID-19 se oproti chřipce projevuje postupně. Většinou ho provází horečka, suchý kašel a znatelná dechová nedostatečnost, popisuje Světová zdravotnická organizace. U některých lidí může přerůst v zápal plic. Nemoc je nebezpečná hlavně pro starší osoby a ty, kteří již trpí nějakým onemocněním, jako je například vysoký krevní tlak, obezita, cukrovka nebo potíže se srdcem.

Jedna z nových studií z Číny podle AP zjistila, že zhruba polovina pacientů s novým typem koronaviru neměla při přijetí do nemocnice horečku, u většina se však nakonec projevila.

Prevence

Nejlepší prevencí před onemocněním, ať už se to týká rýmy, chřipky, či COVID-19, je podle AP i doporučení Světové zdravotnické organizace často si mýt ruce. Doporučuje se rovněž nedotýkat se rukama očí, úst či nosu a vyhýbat se místům s vysokou koncentrací lidí.

Onemocnění COVID-19 dosud podlehl pouze zlomek těch, kteří ročně umírají na chřipku, připomíná AP. Chřipka si podle Světové zdravotnické organizace každoročně na celém světě vyžádá 290 tisíc až 650 tisíc obětí.

Zdroj: https://www.irozhlas.cz/zivotni-styl/zdravi/koronavirus-chripka-ryma-rozsireni-rozdil-nakaza-onemocneni_2003111826_aur